Aargh! Miksi juuri omien sivujen suunnittelu on niin vaikeaa?

Jos odottaisin, että saisin sivuni ulkoasun ja sisällön aivan täydellisiksi, en voisi koskaan julkaista niitä. Täydellisyys on ihan hyvä tavoite, mutta harvoin realismia. Aina löytyy jotain parannettavaa. Ja se on hyvä. Oletko koskaan tavannut täydellisen oloista ihmistä? He ovat pidemmän päälle tylsiä.

Posted on January 30, 2018 and filed under Brändi, Brändin muotoilu, Markkinointi.

Onko tarinassa mitään järkeä?

Erään kiinteistösijoitusyhtiön syntytarina menee näin:

”Räntäsateisena keskiviikkoiltapäivänä, 5.12.2012, kuusi henkilöä jätti vanhan työpaikkansa, ylitti rohkeasti Aleksanterinkadun niin kutsutun Mummotunnelin kohdalla, kantoi henkilökohtaiset tavaransa toisen kerroksen toimistoon ja aloitti uuden elämänvaiheen..."

Posted on September 29, 2017 and filed under Branding, Markkinointi, Brändi.

Miksi brändikirja kannattaa tehdä?

Brändikirja on dokumentti työstä, jossa brändin ydinasiat on päivitetty ja muotoiltu helposti ymmärrettävään muotoon. Sen tekeminen on hyvä hanke toimitusjohtajalle, hallitukselle ja johtoryhmälle tarkistaa, että kaikki puhuvat oikeista asioista samoilla termeillä, niin että niitä on helppo myös kertoa eteenpäin henkilöstölle ja sidosryhmille.

Brändin muotoilu osa 6: ilme ja olemus

Ilmeessä ja olemuksessa on kyse enemmästä kuin yrityksen ulkoasusta. Siinä määritellään ja esimerkitetään käytännössä, miten yritys kertoo palveluistaan ja tuotteistaan. Millä äänensävyllä se tapahtuu? Millainen kuvamaailma on? Onko yrityksen tapa puhua humoristinen vai kuivan toteava?

Posted on September 23, 2016 and filed under Brändin muotoilu, Brändi, Johtaminen.

Brändin muotoilu osa 5: tarina ja hissipuhe

Yksi oleellinen osa yritystä on sen tarina. Ihmisiä kiinnostaa kuulla, mistä tulet, mihin uskot, miksi yrityksesi on olemassa ja ennen kaikkea, voiko sinuun luottaa. Tätä he eivät tietenkään kysy sinulta suoraan. Siksi tarina on tärkeä. Se kertoo taustastasi ja persoonastasi ja se tekee yrityksestäsi mielenkiintoisemman.

Posted on September 15, 2016 and filed under Brändi, Brändin muotoilu.

Brändin muotoilu osa 1: Mitä se on?

Nyt meillä on yhteneväinen käsitys siitä, mitä olemme ja ennen kaikkea, mitä haluamme, että asiakas ajattelee meidän olevan. Ja olemme saaneet tiivistettyä tuottamamme lisäarvon lupaukseksi. Seuraavaksi otamme muutaman askeleen taaksepäin ja katsomme peilistä itseämme ja arvioimme rehellisesti: vastaako kuvastus tuota lupausta, jonka annamme asiakkaillemme?

Viides peruspilari: yrityksen asiakkaat

Asiakkaan maailman ymmärtäminen on menestyvän yrityksen lähtökohta. Kenelle yrityksesi tekee tuotteita tai palveluita? Mitä ongelmia palvelusi ratkaisevat?  Mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sen paremmin pystyt heitä palvelemaan. Mitä asiakas luulee tarvitsevansa, ei ole aina oikea ratkaisu. Mitä hän todella tarvitsee, vaatii syvällistä ymmärrystä.

Posted on March 17, 2016 and filed under Brändi, Johtaminen.