Markkinointia diginä vai ilman?

Happy Branding Company_blogi_DB2B.jpg

Kaikki puhuvat digimarkkinoinnista ja siitä, miten teknologia on muuttanut ihmisten ostokäyttäymistä. Myös B2B-markkinoinnissa. Jani Virtanen kirjoitti asiasta hyvin kolumnissaan M&M:ssä ja piti ansiokkaan esitelmän Markin tehoaamussa syyskuussa.

Miten pienet ja hieman suuremmat yritykset, jotka markkinoivat, myyvät ja tuottavat palveluitaan muille yrityksille, pystyvät vastaamaan ajan haasteisiin? Näissä yrityksissä niin sanottu markkinointi on totuttu hoitamaan oman työn ohessa. Resurssit ovat pieniä, budjetit vielä pienempiä.

Jos oikein kovasti yksinkertaistetaan, on kysymyksessä kuitenkin vain kahdesta asiasta, jotka kummatkin vaikuttavat myyntiin: yrityksen maineesta ja palvelusta.

Yrityksen maineen hallintaan on työkalu: brändi.

Brändinhallinnassa määritellään yritykselle positio ja tehdään tarvittavat toimenpiteet sen saavuttamiseksi. Brändistä tehdään mielenkiintoinen, sen tarina kirjoitetaan, se muotoillaan ja sen olemus ja tyyli määritellään. Brändin alle tuotetaan tietoa yrityksen palveluista ja tuotteista. Usein suuri osa toimenpiteistä kannattaa ulottaa myös verkkoympäristöön, koska siellä ovat potentiaalit asiakkaat. He etsivät verkosta tietoa eri vaihtoehdoista ja jakavat kokemuksiaan kollegoilleen ja ystävilleen.

Entäs palvelu sitten? Palvelua on kaikki se toiminta, jossa kohdataan asiakas, kasvotusten tai välillisesti.

Se, että yritys on helposti löydettävissä, on palvelua. Se, että yrityksen verkkosivut ovat helpot ja yksinkertaiset ja että niiltä löytyy tietoa palveluista ja tuotteista, on palvelua. Se, että ostaminen tai lisätiedon saaminen on tehty helpoksi, on palvelua. Ja se, että myynti on tavoitettavissa ja auttaa asiakasehdokasta, on palvelua.

Digitaalinen markkinointi ei ole uhka, vaan mahdollisuus. Ennemmin tai myöhemmin se tulee ottaa vakavasti ja siihen pitää panostaa. Mitä aikaisemmin sen teet, sen parempi.

Hyppäys digitaaliseen markkinointiin ei tapahdu hetkessä. Se kannattaa ajatella oppimisprosessina, jossa koko organisaatio oppii uutta. Ja uusien asioiden oppiminenhan on paitsi kivaa, myös hyödyllistä.

 

Posted on October 29, 2013 and filed under Markkinointi.