Hyvän pomon tärkein ominaisuus

Happy Branding Company_Hyvä pomo_blogi.jpg

Mietin paljon sitä, mistä hyvä johtajuus on tehty. Yli kolmekymmentä vuotta pienissä ja keskisuurissa organisaatioissa osana suunnitteluryhmää ovat antaneet jonkin verran perspektiiviä. Nykyinen työni, jossa autan pieniä ja vähän suurempia B2B-yrityksiä löytämään oman tapansa viestiä, on auttanut näkemään asioita myös yrityksen johdon kantilta.

Siksi on mielenkiintoista seurata Kauppalehden sarjaa Minä johdan. Joulukuun kahdeksannentoista päivän numerossa oli juttu Hannele Arvosesta. Hän on ruotsalaisen sahakonserni Setran toimitusjohtaja. Se on Ruotsin isoimpia puutavarayrityksiä, jonka liikevaihto on noin 450 miljoonaa euroa ja henkilöstöä 900.

Arvosen teesit ovat: 1. Kuuntele 2. Ole kiinnostunut ja utelias 3. Anna palautetta.

Kaikki kolme teesiä liittyvät kommunikointiin ja vuorovaikutukseen. Hän sanoo: ”Ilman uutta luovaa johtamista, jossa kuunteleminen on yhtä tärkeää kuin oman sanoman viestiminen, on vaikea päästä tuloksiin.” Ja lisää: ”Lähestymistapa, joka perustuu aitoon kiinnostukseen ja positiiviseen uteliaisuuteen, takaa koko organisaatiossa tehokkaat kommunikointi- ja oppimismahdollisuudet.”

Vaikka johtaja olisi kuinka hyvä visioimaan tai junailemaan tai innovoimaan, tai ymmärtämään rahan päälle ja laskemaan, sillä ei ole merkitystä jos hän ei osaa kommunikoida. Kiteyttää, pelkistää, fokusoida. Kuunnella, aistia, tulkita. Olla lähellä, ottaa etäisyyttä. Kaikki tuo on kommunikointia.

Todelliset johtajat saavat muut tekemään asioita heidän puolestaan, koska he ovat itse valmiita tekemään asioita toisten puolesta. He herättävät turvallisuuden tunteen, vaikka vaativatkin paljon. He puolustavat omiaan, vaikka mitä tulisi. Tämä side synnytetään kommunikoimalla. Ja teoilla, jotka puhuvat puolestaan.

Simon Sinek kertoo videossa Leadership Is Not a Rank, It's a Decision erittäin mielenkiintoisesti niistä biologisista reaktioista, joita ihmisessä tapahtuu, kun todellinen johtaja toimii. Hän käy läpi viisi hormonia. Ihminen todellakin on eläin.

Pitäisikö Suomessa olla enemmän naisjohtajia? Pitäisi. Ehkä silloin johdettaisiin enemmän ihmisiä, ei niinkään numeroita ja organisaatioita.

Yritys- tai tuotebrändi on myös kommunikointia. Vastuu siitä on kulmahuoneessa. Hyvä johtaja ei jätä sitä käyttämättä. Siitä, miten brändiä voidaan hallita, voit lukea täältä.

Posted on December 20, 2013 and filed under Johtaminen.