Motivaatio 3.0

Kuulin pätkän YLE Puheen Jari Sarasvuon ohjelmasta, jossa hän puhui ihmisten motivaatioista. Hän lainasi Daniel H. Pinkiä, joka on tutkinut ja kirjoittanut aiheesta. Motivaatio 1.0 on asioiden tekemistä pakon edessä, esimerkiksi, jos on nälkä, pitää metsästää tai kerätä syötävää. Tai jos on sodassa, taistelee henkensä edestä. Motivaatio 2.0 on toimintaa, jossa joku tekee asioita saadakseen tekemisestä palkkaa tai jos ei tee, saa rangaistuksia. Ihmiset esimerkiksi käyvät töissä saadakseen rahaa, jolla maksetaan laskut. Ja sitten on motivaatio 3.0: tarkoitus. Ihminen tekee asioita siksi, että hänellä on tavoite ja hän näkee sen mielekkääksi. Asia on hänelle tärkeä.

Yrityksen brändin ytimen kirkastamisessa kysytään joukko yksinkertaisia kysymyksiä, kuten, mikä on yrityksen tavoite? Miksi yritys on olemassa, mikä on sen tarkoitus, mitä se tekee? Mitkä arvot yhdistävät yrityksen ihmisiä? Ja niin edelleen. Kysymyksiä, joiden vastauksista muodostuu yrityksen toiminnan peruspilarit.

Miksi nuo asiat pitää määritellä? Jotta ne olisi mahdollista kertoa. Miksi ne pitää kertoa? Jotta ihmiset saisivat ne tietoonsa. Miksi ihmisten pitää saada ne tietoonsa? Jotta he tietäisivät, mitä he ovat tekemässä. Mitä se isompi kokonaisuus, johon he kuuluvat, on tekemässä. Jotta hän tietäisi yrityksen tarkoituksen. Oman työnsä merkityksen ja tavoitteen. Silloin siitä voi tulla heillekin tarkoituksellista ja merkittävää.

Yritykselle on edullisempaa, että ihmiset ovat sitoutuneita ja innostuneita työstään, koska silloin he ovat tehokkaampia työntekijöitä.

Mikä on sinun motivaatiosi, kun puhutaan työn tekemisestä? Käytkö töissä, koska haluat olla osa jotain oikeasti merkityksellistä toimintaa? Onko sinulle kerrottu, mikä on sen isomman yhteisön olemassaolon tarkoitus, jonka yksi tärkeä osa sinä olet?

 

Posted on April 12, 2013 .