Just BBDO it.

Just BBDO it_blogi_happybrandingcompany.jpg

Löysin 90-luvun BBDO Helsingin huoneentaulun, jonka V-A. Aalto meille kirjoitti. Kun mietitään mainontaa, se on edelleen kuranttia tavaraa. Ainoa asia, joka kaipaa päivittämistä, on kohta 10. Tänään kannattaa puhua videoista.

1. Älä tee mainoksia ilman selkeitä viestinnällisiä tavoitteita ja viestinnällistä strategiaa.

2. Tunnista mahdollisuudet. Älä tuhlaa ruutiasi asiakkaisiin, jotka eivät halua luovempaa mainontaa.

3. KISS! Älä yritä montaa asiaa yhtä aikaa.

4. Tavoittele Erilaisuutta. Ennennäkemätöntä. Erinomaista.

5. Satsaa tuotteelle sopiviin tunteisiin. Ole ylimielinen ja ärsytä. Puhu kauniisti. Ole hauska. Ole humaani ja liikuta. Tai ole mitä olet, kunhan olet jotain, aito ja tosissasi.

6. Jokaisessa mainoksessa pitäisi olla jotain ylivoimaista, sanoo Markku Rönkkö ja on oikeassa.

7. Kehitä visuaalisia konsepteja (yritä selvitä ilman sanoja).

8. Kirjoita otsikoita, jotka eivät vaadi selittelyä (koeta selvitä ilman kuvaa ja leipistä).

9. Käyttäydy median ehdoilla. Klippi TV:stä on harvemmin hyvä ilmoituskuva.

10. Panosta televisioon.

11. Yritä edes saada näyttämään se erilaiselta.

12. Muista production value.

13. Kaikki keinot ovat mahdollisia. Käytä isoja tiimejä. Vetäydy muualle. Tuota massaa. Uskalla olla typerä. Tee tavanomaiset ratkaisut alta pois ja siirry sitten Reklaamiin.

14. Kokeile hetityötapoja ja tyylilajeja, joita et vielä tähän mennessä ole kokeillut, sillä luovuutta meissä voi kirvota vain rutiineista vapaalla alueella.

15. Usko itseesi. Uskalla enemmän. Uurasta oikeiden asioiden eteen.

 

Posted on July 17, 2013 and filed under Mainonta.