Yrityskuva ja halo-efekti

Happy Branding Company_in_out.jpg

Halo-efekti on yleistys, jossa jokin ihmisen huomiota herättävä positiivinen ominaisuus saa liittämään häneen muitakin positiivisia ominaisuuksia. Kun näen silmälasipäisen ihmisen, liitän häneen automaattisesti käsityksen opiskelemisesta ja lukemisesta. Tai jos hänen kehonkielensä on ryhdikäs ja reipas, kuvittelen hänet terveeksi ja hyväkuntoiseksi.

Arvioiko ihminen myös muita asioita samalla periaatteella, esimerkiksi yrityksiä?

Kyllä arvioi.

Menen yrityksesi nettisivuille. Hetkessä mielessäni on kehittynyt käsitys yrityksestäsi näkemäni perusteella. Ja samalla hetkellä teen myös päätöksen, olenko kiinnostunut, haluanko tutkia sivuja tarkemmin, voisiko yrityksestäsi olla minulle hyötyä? Vai poistunko sivustoltasi.

Ensivaikutelman voit tehdä vain kerran. Ja se on ratkaisevan tärkeä.

Mihin yrityksesi uskoo? Mitä se tekee? Millä asenteella? Onko yrityksesi edelläkävijä vai perässähiihtäjä?

Paljon asiaa muutamassa sekunnissa.

Stigma-efekti on halo-efektin vastakohta. Aivan samalla tavalla aivosi oikovat mutkia myös negatiivisten signaalien kanssa.

Näitä asioita on hyvä pohtia, kun katsot seuraavan kerran omia nettisivujasi.

Eräs haastattelemani toimitusjohtaja kertoi, että päätös kaupasta tapahtuu usein ensimmäisen viiden sekunnin aikana tapaamisessa. Hänen yrityksensä valmistaa, markkinoi ja myy varavoimaloita, että ihan pikkukaupoista ei ole kyse. Kallisarvoisia sekunteja.

 

Posted on August 27, 2013 and filed under Markkinointi, Asemointi.