Brändi ja tarina

Happy Branding Company_blogi_brändi ja tarina.jpg

Mistä metsäkoneita valmistava suomalainen Ponsse sai nimensä? Kuulin tämän tarinan Suomen Tukkusähkön toimitusjohtajalta Taneli Hyytiseltä.

Vuonna 1970 Vieremällä Einari Vidgrén rakensi ensimmäisen metsäkoneen omaan tarpeeseensa, koska markkinoilla ei ollut tarpeeksi kestävää konetta. Pian samanlaisen koneen halusivat muutkin ja näin perheyritys sai alkunsa. Traktorilla ei kuitenkaan ollut vielä nimeä. Seudulla eleli Ponsse-niminen koira, jonka tiedettiin kulkevan talosta taloon astumassa narttukoiria, jos vain silmä vältti. Einari päätti nimetä traktorinsa tuon koiran mukaan, sen elinvoimaisuuden ja itsenäisen luonteen vuoksi.

---

Pekka Siivonen oli viettänyt vaihto-oppilasvuotensa Hollannissa. Häntä kummaksutti, että hyvin harvoin siellä tarjottiin lautaselle kunnon kalaa. Myöhemmin Suomessa hän mainitsi asiasta muutamalle ystävälleen ja miehissä he päättivät korjata tilanteen. Kohdemaaksi he valitsivat Ranskan. Kaverukset sopivat Printemps-tavarataloketjun ostajan kanssa tapaamisen ja lähtivät kuljettamaan Suomesta kirjolohta pakettiautolla Keski-Eurooppaan (autossa oli jääkaappi). Pahaksi onnekseen he joutuivat kolariin Saksassa. Auto romuttui ja matkanteko loppui siihen. Kun he pääsivät vihdoin takaisin Suomeen, lopun matkakassastaan he käyttivät kosteaan iltaan. Yksi kavereista kertoi hauskan näköisistä vanhoista limonadipullon etiketeistä, jotka hän oli löytänyt vintiltään. Illan aikana he päättivät ruveta limonaditehtailijoiksi. He ostivat Sodastreamin kotilimonadikoneen, hiilidioksidipatruunoita ja joitakin kymmeniä litroja lisäaineettomia mehuja. Näin syntyi Laitilan Wirvoitusjuomatehdas. Luin tarinan Taivas+helvetti -kirjasta, jossa on kahdenkymmenen kolmen suomalaisen yrittäjän tarinat.

--- 

Jokaisella yrityksellä on tarina. Useampikin. Ja tarinat ovat aina kiinnostaneet ihmisiä. Tarinat antavat luvuille, määrille ja materiaaleille inhimilliset ulottuvuudet ja tekevät niistä mielenkiintoisia. Tarinoissa tylsät luvut asettuvat sielunmaisemaan, joka syntyy kuulijan tai lukijan päässä.

Tarinat herättävät tunteita. Ne erottavat yrityksesi muista, tekevät siitä ainutlaatuisen. Gary Vaynerchuck kirjoittaa mielestäni hyvin artikkelissaan Storytelling 2013, miten markkinointi ja mainonta ovat muuttuneet viimeisen viiden vuoden aikana ja miten jokainen työntekijäsi on tänään markkinoija.

Mainonta on kuollut. Eläköön brändi! Yksi brändin rakennuspalikoista on yrityksesi tarina. Kirjoita ja kerro se.

 

Posted on September 3, 2013 and filed under Markkinointi.