Mitä ajattelet asiakkaittesi ajattelevan sinusta?

Happy Branding Company_blogi_positioning.jpg

Selling the invisible on Harry Beckwithin mainio kirja markkinoinnista. Vaikka se on kirjoitettu aikana, jolloin verkolla tarkoitettiin kalastusmuotoa tai puhelimien välisiä yhteyksiä, ovat siinä olevat asiat hyvinkin ajankohtaisia.

Menestyvä markkinointi alkaa asemoinnilla. Beckwith lainaa Al Riesin ja Jack Troutin klassikkoteosta Positioning, jossa he toteavat seuraavaa:

1. Asemoinnilla tarkoitetaan asiakasehdokkaan mielessä tapahtuvaa asemointia.

2. Asemointi tarkoittaa vain yhden asian omimista. Siitä seuraa vain yksi yksinkertainen viesti.

3. Asemointisi täytyy olla sellainen, joka selkeästi erottaa sinut kilpailijoistasi.

4. Sinun täytyy uskaltaa valita. Et voi olla kaikkea kaikille, vaan sinun täytyy keskittyä yhteen asiaan.

Katso nettisivujesi etusivua. Kerrotaanko siellä yksiselitteisesti, mitä yrityksesi tekee paremmin kuin kukaan kilpailijasi?

Beckwith kysyy: kumpi on pelottavampi vaihtoehto palveluntuottajalle:

A) Ehdotus, että hänen täytyy asemoida palvelunsa?

B) Suihkukohtaus Psykosta?

Oikea vastaus on A. Mikään ei tunnu palveluntuottajalta niin karmealta ajatukselta, kuin että asemoimalla itsensä yhden asian varaan, hän joutuu uhraamaan kaikki muut hienot palvelunsa, joita mielestään pystyisi tuottamaan. Käy kuitenkin niin, että keskittäminen yhteen asiaan avaa enemmän mahdollisuuksia, kuin että jos viestisit tekeväsi kaikkea kaikille.

Tehdäänpä pieni testi, kuinka sattumanvaraisesti valitut mainos-, markkinointi- ja digitoimistot ovat asemoineet itsensä etusivuillaan:

Sek.fi: ei asemointia kirjallisesti, vain lukematon määrä esimerkkejä töistä ja palkintojen kuvia.

Konsepti.fi: ”The leading B2B creative agency in Finland.” ja ruudun täydeltä työnäytteitä.

N2.fi: ei asemointia kirjallisesti, ruudun täydeltä työnäytteitä.

Kuudes.fi: ”Muotoilemme menestystarinoita.” Blogikirjoituksia, ja vasta sen jälkeen työnäytteitä.

Dynamo.fi: ei asemointia kirjallisesti, ruudun täydeltä työnäytteitä.

Ruotsalainen 1910 (weare1910.com): ”Graphic Design and Art Direction for Brands, Games and Web.” Ja työnäytteitä.

Nopeasti katsottuna useat toimistot haluavat kertoa töidensä kautta, mihin ovat erikoistuneet ja minkä aseman haluavat vallata katsojan mielessä. Se kuitenkin vaatii katsojan asiantuntemusta.

Asemointi ei ole helppo tehtävä. Se vaatii uskallusta ja näkemystä. Eräs tapa helpottaa tehtävää on käydä läpi brändinhallintaprosessi. Siitä voit lukea täältä.