Aloita kertomalla miksi

Simon Sinek kertoo kirjassaan Start with Why miten Steve Jobs ja Apple lanseerasivat iPodin vuonna 2007. Apple ei ollut ensimmäinen markkinoilla. Singaporelainen Creative Technology oli tuonut oman teknisesti erittäin kehittyneen mp3-soittimensa markkinoille jo 22 kuukautta aikaisemmin. Creativen lupaus oli: ”5GB mp3-player”, he siis kertoivat, kuinka edistyksellinen heidän soittimensa oli. Jobs kertoi saman asian, mutta hän lähestyi hieman toisesta kulmasta. iPod lanseerattiin sloganilla: ”1000 songs in your pocket”. Apple kertoi syyn, miksi iPod kannattaa ostaa. Creative taas kertoi, mitä ominaisuuksia heidän mp3-soittimessaan oli.

Luin Simon Sinekistä ensimmäisen kerran David Aireyn blogista joskus syksyllä 2011. Sinekin The Golden Circles -ajattelumalli sai silmäni avautumaan siitä, miten tärkeää on pystyä kommunikoimaan se Suuri Idea, jonka vuoksi yritys tai tuote on olemassa. Kun tarinan aloittaa kertomalla, MIKSI se on olemassa, mikä on sen tehtävä, mitä ideologiaa se toteuttaa, se vastaa päättäjän tai kuluttajan ensimmäiseen kysymykseen, jota hän puntaroi, kun on ensin tiedostanut tarpeensa: Miksi minä tuota palvelua tai tuotetta tarvitsen? Vasta sen jälkeen tulevat ”miten?” ja ”mitä?”

Omissa työpajoissani jatkan kertomalla, että tärkein asia, joka meidän täytyy saada aikaiseksi vastaanottajassa, on luottamus. Luottamus on tunne, ei rationaalinen asia. Tärkein päätös ostoprosessissa tehdään sydämellä, ei järjellä. Sinekin usein toistama lause: ”People don’t buy, what you do. They buy why you do it.” pitää paikkansa.

Suosittelen tutustumista Simon Sinekin ajatuksiin. Hän on tutkinut paljon ihmisen käyttäytymistä eri tilanteissa, ja varsinkin sitä, mikä saa ihmiset inspiroitumaan ja millainen on hyvä johtaja.

Posted on March 15, 2014 and filed under Asemointi, Johtaminen, Markkinointi.