Viisi minitarinaa isosta brändistä

     Sir Alec Issigonis vuonna 1959

 

Sir Alec Issigonis vuonna 1959

Olin juuri parkkeerannut autoni, kun huomasi edessä olevasta autosta nousseen noin seitsemänkymppisen herran lähestyvän. Hän koputti ikkunaan. Laskin sen. Mies sanoi ystävällisellä äänellä: ”Älkää säikähtäkö… Piti vain tulla kertomaan, kun tuntuu täällä…” Mies piti kättään sydämen kohdalla ja jatkoi: ”Minulla on ollut myös tämän merkkinen auto. Se, miten tapasin vaimoni ensimmäistä kertaa, liittyy siihen autoon. Olin Hämeenlinnassa ja matkalla naisiin, tanssiaisiin, sinne järven taakse, kun kasarmin kohdalla kysyin nuorelta tytöltä tietä. Tyttö sanoi juuri tulleensa tanssiaisista, oli kuulemma yhdeksäntoista vuotias, vaikka näytti nuoremmalta. Hän lähti näyttämään minulle tien… Ja yhdessä ollaan oltu siitä lähtien.” Mies heilautti kättään hyvästiksi ja sanoi vielä: ”Poikani, joka juuri täytti viisikymmentäyksi vuotta, sai alkunsa sen auton takapenkillä.”

Minillä on monta tarinaa.

Ensimmäiset muistoni automerkistä (ja muutenkin) ovat noin vuodelta 1965, jolloin olin kolme vuotta vanha. Muista tilanteen, jossa enoni makasi pienen punaisen Morris Minimme takaluukun avatun oven päällä ja korjasi selällään maaten jotain tavarasäiliöstä. Asetelma näytti huvittavalta: iso mies ja pienen auton pieni tavaratila. Olimme viettämässä kesäpäivää mökillä Papi-järvellä Oulussa, nelihenkinen perheemme ja äidin vanhempien ja hänen veljensä kanssa. Aurinko paistoi ja järven vesi kimmelsi.

Minin suunnitteli Alec Issigonis ja se esiteltiin ensi kertaa lehdistölle 18.8.1959 Chobhamissa, Englannissa. Huolimatta erikoisesta ulkomuodostaan (tai ehkä juuri siksi) ja pienestä koostaan, siitä tuli vuosien mittaan suosittu auto myös Britteinsaarten ulkopuolella. Mini on aina tunnettu erinomaisista ajo-ominaisuuksistaan. Se johtuu sen alhaalla olevasta painopisteestä ja siitä, että sen pyörät on sijoitettu aivan alustan kulmiin. Suomalainen rallikuski Timo Mäkinen ajoi Minillä menestyksellisesti kuusikymmentäluvun alusta lähtien.

Vuonna 2001 BMW aloitti MINIn valmistuksen Englannissa. Vaikka MINI muistuttaa esikuvaansa, on se kuitenkin aivan toinen auto. Myös MINIn ajo-ominaisuudet ovat hyvät. Kun ensimmäisen kerran sain ajaa MINIä (vuonna 2007 sen aikaisen työkaverini Savosen Heikin autoa), ajokokemus muistutti karting-autolla ajamista. MINI tuntui liimautuvan katuun ja luonnetta löytyi.

Kirjoitin viime vuoden kesäkuussa facebook-sivuilleni: ”Hänet valmistettiin antamieni ohjeiden mukaisesti alkuvuodesta 2012 Englannissa. Hänet kuljetettiin Suomeen vuosi sitten toukokuussa. Oli tarkoitus, että hänestä tulisi seuraava työsuhdeautoni. Kova liike-elämä päätti kuitenkin toisin: työsuhteeni irtisanottiin. Koko pitkän vuoden hän oli Herttoniemessä, eikä kelpuuttanut omistajakseen ketään lukuisista kanditaateista. Me tapasimme ensimmäisen kerran viikko sitten. Keskiviikkona ajoin hänet pihamme parkkipaikalle, hänen uuteen kotiinsa. Olemme pikkuhiljaa tutustuneet toisiimme. Tänään kävimme Porvoossa. Siellä on aivan ihmeellisiä mukulakivikatuja.”

Posted on March 22, 2014 and filed under Branding.