Kolme asiaa inspiroivaan työyhteisöön

Juttelin viikonloppuna illanistujaisissa (tai ei ne mitkään illanistujaiset olleet, vaan ex-naapureiden pitämät parhaiten järjestetyt tupaantuliaiset ja allasbileet ikinä, suoraan kuin jostain amerikkalaisesta teeveesarjasta) naapurin rouvan kanssa hänen työpaikastaan, ja sen hengestä. Hän kertoi viihtyvänsä töissään todella hyvin. Kaksi tärkeintä asiaa hänen mielestään hyvään fiilikseen olivat hyvä pomo ja se, että he tunsivat tekevänsä asioita tiiminä, yhdessä. Oli ilo kuunnella hänen kertovan työstään. Tuollaisia positiivisia tuntemuksia kun kuulee aika harvoin palkkatöissä olevilta ihmisiltä.

Tänään Kauppalehdessä oli juttu Nokiasta ja sen työilmapiiristä ja -kulttuurista. Aallon apulaisprofessori Timo Vuori oli tutkinut asiaa yhdessä Quy Huyn kanssa. Jutussa Vuori kertoi, miten tunteet vaikuttavat työilmapiiriin ja sitä kautta mm. tehokkuuteen. Johtajien pelko kertoa huonoja uutisia kollegoilleen ja esimiehilleen oli hänen mukaansa yksi suuri syy Nokian alamäkeen. Johtajat eivät olleet rehellisiä, koska olisivat tulleet leimatuksi pahanilmanlinnuiksi ja ”saaneet huutoa”. Lisäksi he pelkäsivät sosiaalisen statuksensa menettämistä.

Henkilöjohtaminen ei todellakaan ole mikään helppo juttu. Usein suomalaisissa pienissä ja hieman suuremmissa yrityksissä johtajat ovat teknisiä asiantuntijoita enemmän kuin henkilöjohtajia. He osaavat kyllä kaiken yrityksensä käyttämästä tekniikasta ja usein ymmärtävät aidosti myös asiakkaidensa haasteet ja sen, mitä asioita hänen yrityksensä pitää pystyä ratkaisemaan. Mutta henkilöjohtaminen on toinen asia.

Saku Tuominen sanoi hyvästä johtamisesta: ”Ihmiset pystyvät ihmeisiin, jos he kokevat tekevänsä merkityksellistä työtä ja toisinpäin - jos merkitys on kateissa, mikään tekniikka tai vippaskonsti ei asiaa paranna.

Iso kysymys onkin, miten teet työyhteisöstäsi inspiroivan? Ainakin mieti, voisiko seuraavista ohjeista olla sinulle hyötyä:

1. Pidä huolta

Jos sinä arvostat alaisiasi, he arvostavat sinua. Ota heidät mukaan päätöksentekoon. Kuuntele, mitä mieltä he ovat asioista ja osoita arvostavasi heidän mielipiteitään. Tue alaisiasi ja pidä heidän puoltaan. Näin saat luotua turvallisuutta. Silloin, kun ihminen kokee että häntä tuetaan, hän uskaltaa ajatella itsenäisesti, eikä pelkää virheitä. Silloin hän on valmis tekemään parhaansa. Alaisesi luottavat sinuun. Tom Peters on sanonut, että menestyvän yrityksen johtaja kohtelee työntekijöitään kuin asiakkaitaan.

2. Kommunikoi

Luo sinulle ominaisia tapoja kommunikoida. Kaikki eivät ole syntyneet puhujalavoille, mutta hyvä johtaja osaa kertoa asiansa ymmärrettävästi. Ruotsissa tehdyn tutkimuksen mukaan huippujohtajilla on selvästi keskimääräistä paremmat sosiaaliset taidot. Valitse suunta ja kerro se muille. Johtajan tehtävä on johtaa, mutta jos hän ei kerro, minne halutaan mennä yhdessä, ja mitä hän odottaa kultakin erikseen, tulee toiminnasta tehotonta ja turhauttavaa. Hyvään kommunikointiin kuuluu myös taito kuunnella. Ole läsnä ja aidosti kiinnostunut. Ole saavutettavissa, pidä työhuoneesi ovi avoinna. Jos esimies on aina puhelimessa, ei soita takaisin, eikä vastaa meileihinkään, mitä hän kertoo tällä alaiselleen. Että arvostaa tätä?

3. Anna vastuuta

Erkka Westerlund on tuonut uutta johtamisen kulttuuria, oltuaan nyt toista kertaa Suomen jääkiekkomaajoukkueen päävalmentajana vuoden pestillä. Sen sijaan että hän kertoisi, mitä kenenkin pelaajan pitäisi tehdä, hän puhuu pääperiaatteista ja tavoitteista ja antaa kunkin kentällisen ratkaista keskenään itse, miten he parhaiten asian ratkaisevat. Hän antaa vastuuta käytännön toteutuksista apuvalmentajilleen. Hän puhuu yhteisistä arvoista. Hän motivoi huippuammattilaiset ja antaa heille vastuuta. Joukkuetta valitessaan hän sanoi, että tässä ei pelaa parhaimmat pelaajat, vaan parhaimmat tälle joukkueelle sopivat pelaajat. Hän ajatteli pelaajien rooleja paitsi kentällä, myös joukkueen sisällä. Omasta roolistaan hän sanoi, että hän ei yritä olla huippuvalmentaja eikä enempää, kuin mitä on. Hän on rehellinen ja aito, ja välttää nostamatta itseään millekään keinotekoiselle jalustalle.

Eräs toimitusjohtaja kertoi, että yrityksen brändi on hänelle erinomaisen tärkeä työväline sisäisessä markkinoinnissa ja johtamisessa. Brändin avulla hän pystyy kertomaan tavoitteen, yrityksen keskeisen tehtävän ja syyn olla olemassa, yrityksen arvot ja toimintakulttuurin yhtenäisesti ja tehokkaasti. Hän pystyy sen avulla kertomaan, mitä asiakkaat heiltä odottavat ja miten he pystyvät erottautumaan kilpailijoista. Kun tämän lisäksi hän pitää huolta alaisistaan, kuuntelee heitä ja tukee heitä jokapäiväisessä työssään, hänellä on kaikki menestyksen avaimet käsissään.

Posted on June 9, 2014 and filed under Johtaminen.