Brändi nimeltään Camper

Vuonna 1877 espanjalainen suutari pakkasi laukkunsa ja lähti Englantiin oppiakseen, miten teollistamista voisi hyödyntää kengänvalmistuksessa. Palattuaan hän kokosi paikkakunnan parhaat nahkaan erikoistuneet käsityöläiset ja esitteli heille koneita, joilla kengänvalmistusta voidaan nopeuttaa. Suutarin nimi oli Antonio Fluxa ja paikka oli Inca, Mallorcan saarella. Antonion tavoitteena oli tehdä tyylikkäitä, korkealaatuisia ja käytännöllisiä kenkiä innovatiivisesti.

Antonion poika syntyi kenkätehtaassa. Hän peri isältään, paitsi ammatin, myös hyvän maun ja yksinkertaistamisen taidon. Lorenzo jatkoi kenkätehtailijana, samoin kuin hänenkin poikansa, myös nimeltään Lorenzo, joka loi Camper-brändin vuonna 1975. Samana vuonna kuningas Franco kuoli. Hänen seuraajansa Juan Carlos salli puolueiden perustamisen ja ensimmäiset vapaat vaalit pidettiin 1977. Espanja muuttui diktaattorin vallan ikeestä moderniksi teollisuusyhteiskunnaksi. Uusi aika näkyi Camperin toiminnassa. Vapaus ja positiivisuus olivat Camperille tärkeitä arvoja sen alkumetreistä lähtien.

Camperin erikoinen, hauskalla tavalla yksinkertaistettu muotokieli erottaa sen kaikista muista kengistä. Design näkyy myös Camper-myymälöissä. Ne ovat henkeäsalpaavan hienoja, elämyksellisiä tiloja, jotka ovat nähtävyyksiä jo sinänsä ja joissa kengät ovat esillä kuin taideteokset. Camperin myymälöitä on mm. Kööpenhaminassa, Lontoossa, Pariisissa, Brysselissä, Tokiossa, Sao Paulossa ja New Yorkissa. Suunnittelijoina mm. Nendo, Grcic, Trochut.

Camper on onnistunut pitämään brändinsä ajan hermolla ja osin edellä aikaansa kohta neljäkymmentä vuotta. Brändin peruspilareita ovat jo mainittujen arvojen ja designin lisäksi viestintä. Walk don't run -slogan kiteyttää välimerellisen elämäntavan, jossa asiat otetaan asioina, sitten kun sen aika on. Camperiläiset ovat eräänlaisia nautiskelijoita, hetkessä eläjiä. Barcelonalainen suunnittelutoimisto Ruiz+Company on tehnyt brändin viestintää. Heidän suunnittelemassaan kolmannessa Lifelovers ABC -katalogissa kiteytetään Camperin filosofiaa: "If you are a Lifelover you know how to enjoy everything that life has to offer. You wellcome the smallest delights as enthusiastically as the greatest pleasures. And you enjoy sharing them, because life is a journey that can't be enjoyed alone. That's how we think at Camper, a footwear brand born in the Mediterranean and inspired to create a different way of walking through life."

Camper on katalonian kieltä, ja tarkoittaa maalaista. 


Posted on August 18, 2014 and filed under Branding.