Kehitys on tärkeämpää kuin täydellisyys

”Voiko täydellisyyttä olla olemassa missään muodossa? Tottahan toki, muun muassa Olkiluodossa” lauloivat Eput joskus kahdeksankymmentäluvun alussa. He ottivat kantaa ydinvoimaa vastaan, ja olivat kyllä oikeassa: täydellisyyttä on jokseenkin mahdotonta saavuttaa. 

Markkinoijalle tämä tulee vastaan silloin, kun hän kehittää uusia tuotteita tai tuotteistaa jo olemassa olevia palveluita tai tuotteita helpommin ostettavaan ja viestittävään muotoon. Silloin ei kannata pyrkiä sataprosenttiseen täydellisyyteen. Riittää, kun tuote on lähestulkoon valmis, niin että sitä voi jo testata. Ensimmäisten kokemusten jälkeen on viimeistelyn aika. Paras asiantuntija tässä(kin) asiassa on asiakas itse.

Täydellisyys on hyvä tavoite. Mutta vain tavoite. Miksi näin? Tässä muutama syy:

Maailman monimuotoisuus eli muuttujien määrä. Ei ole olemassa niin suljettua systeemiä, johon ei sattuman pikkusormi ulottuisi. Kenelläkään ei ole mahdollisuutta hallita aivan kaikkea. Tämä pätee varsinkin silloin, jos on kyse ihmisten käyttäytymisestä.

Dynaamisuus. Toiminta sinällään on jo itseisarvo. On parempi pistää asiat rullaamaan, kun nyhvätä yksityiskohtaisesti asioita, jotka mahdollisesti eivät kokonaisuuden kannalta olekaan oleellisia. Sisäisen viestinnän kannalta se, että asioita tapahtuu, on hyvä asia. Toki liian raakileita ajatuksia tai selkeästi keskeneräisiä asioita ei tietenkään voi vielä jalkauttaa. Kollegoilta ja verkostolta voi aina pyytää apua. Ihmiset pitävät siitä, että heidän mielipidettään kysytään ja arvostetaan ja auttavat mielellään.

Tuotekehitys voi olla osana markkinointia. Verkosto ja verkko mahdollistavat asioiden testaamisen ennen varsinaista lanseerausta. Sosiaalisessa mediassa hyvä sana voi levitä ja toimia ennakkomarkkinointina, herättää kiinnostusta ja jättää muistijäljen.

Täydellinen voi olla jopa luotaantyöntävä. Jos ajatellaan ihmisiä, niin aika harva  on omasta mielestään täydellinen (tosin, varmaan jokainen tuntee ainakin yhden tällaisen tapauksen). Kun kohtaan ihmisen, jossa ei tunnu olevan mitään vikaa, se on lähinnä pelottavaa. Jos yritys käyttää markkinoinnissaan huumoria tai on kansanomainen, silloin se tekee itsestään helpommin lähestyttävän. Liian täydellinen yritys voi helposti tuntua arokantilta, joka katsoo asiakasta hieman nenän vartta pitkin.

On siis parempi tehdä asioita 80 prosenttisesti oikein, kuin olla tekemättä niitä ollenkaan, koska yrittää hioa niistä täydellisiä timantteja. Kyllä ne hioutuvat timanteiksi sitten matkan varrella, ajan kanssa.

Posted on August 31, 2014 and filed under Markkinointi, Tuotteistaminen.