Kolme asiaa, joista me suomalaiset voimme ottaa oppia englantilaisista

Yksi näistä kolmesta asiasta on keskeinen osa jokaisen yrityksen varsinaista toimintaa ja kaksi koskevat yrityksen viestintää. Jokainen näistä vaikuttavat yrityksen maineeseen, samoin jokainen näistä kolmesta asiasta toteutuessaan rakentavat yrityksen brändiä.

Suomalainen ei voi kuin hämmästellä palvelua, jota hän saa osakseen Englannissa jota kuinkin kaikissa asiakaspalvelutilanteissa. Tuntuu, että useimmat myyjät, hotellien vastaanotossa työskentelevät, tarjoilijat, oppaat, satunnaiset ihmiset, joihin törmäät pubeissa, ovat vilpittömän kiinnostuneita sinusta, mistä tulet, mitä teet briteissä, miten voit, ja mitä aiot tehdä seuraavaksi. Hymy on aito, katse silmiin syvä, ja se kohteliaisuus ja huomaavaisuus, jonka saat osaksesi, sekään ei tunnu teeskennyltä. Englantilaiset ihmiset ovat persoonia, uskaltavat olla omia itsejään.

Toinen asia on yritysten julkisivut ja preesens. En ole missään nähnyt niin viimeisteltyjä kylttejä ja neonvalaistuksia. Englanti on graafisessa suunnittelussa ja varsinkin typografiassa muutenkin maailman johtavia maita. Yritysten logot ja tunnukset rakennusten julkisivuissa on usein muotoiltu kolmiulotteisiksi ja valaistu erottuviksi. Kaikista huokuu laatu. Sama jatkuu, kun astuu sisätiloihin. Tilat ovat hienosti valaistuja ja opasteet ovat selkeitä. Yksi kirjasinleikkaus on hallitseva: Gill Sans. Tätä vajaa sata vuotta sitten suunniteltua fonttia näkee kaikkialla. Se kuuluu oleellisesti englantilaisuuteen.

Kolmas asia, jossa voimme ottaa oppia englantilaisista yrityksistä, on se tapa, jolla ne kertovat tarinansa ja historiansa. Ne on kirjoitettu ylös, ne tiedetään, ja niistä ollaan ylpeitä. Niitä pidetään esillä ja niistä puhutaan.

Yksinkertaisia asioita, eivätkö olekin? Ne kaikki vaikuttavat asiakaskokemukseen. Siihen vaikuttavat kaikki kohtauspisteet asiakkaan kanssa, jotka hyvin tehtyinä voivat synnyttää asiakkaassa brändielämyksen. Elämyksen, joka tekee vaikutuksen ja joka jää mieleen.

Posted on September 21, 2014 and filed under Branding.