Pelirohkeus

Kenen vastuulla teidän yrityksessä on yrityksenne brändi? Vastaus: jokaisen.

Kävin viime viikolla Teknologia 15 -messuilla ja kysyin samaa asiaa yritysten edustajilta, jotka seisoivat ständeillä ja markkinoivat yritystensä tuotteita. Aika usein minut johdatettiin kolmannen henkilön juttusille, jonka titteli oli markkinointipäällikkö tai vastaava. Useimmat luulivat, että tarkoitin yrityksen ulkoista olemusta tai ilmettä, logoa, tunnusta, yritysgrafiikkaa. Kun kerroin, että tarkoitin ennemminkin yrityksen mainetta, arvoja ja kulttuuria, lamppu syttyi heidän päänsä päälle. Kyllä! Tavallaan heistä jokainen oli vastuussa näistä asioista, varsinkin kun useassa tapauksessa yritysten välisessä liiketoiminnassa yritys henkilöityy häneen, jonka kanssa on totuttu asioimaan.

Semantiikkaa on pohdinta siitä, mitä brändi tarkoittaa tai ei tarkoita. Joka tapauksessa kyseessä on yrityksen sisäisen viestinnän mahdollisuus nostaa henkilöstön tietoon asioita, jotka ovat kaikille yhteisiä ja merkityksellisiä. Ihminen on sosiaalinen eläin, jolle tunne siitä, että kuuluu joukkoon, että on osa isompaa kokonaisuutta, on perustarve. Siitä seuraa tunne turvallisuudesta, jota tarvitaan silloin kun on halu tehdä parhaimpansa ja enemmän, silloin kun pitää uskaltaa ottaa (jopa) riskejä. Luottamus, rohkeus ja halu yrittää enemmän syntyvät yhteisöstä.

Yrityksen tavoite kertoo minne se on matkalla. Historia kertoo mistä se on tulossa. Tarina kertoo minkälainen se on. Missio kertoo mitä se tekee ja miksi. Yksinkertaisia asioita, muutamilla lauseilla määriteltyjä. Yrityksen johto voi kertoa niiden avulla paljon. Se voi kertoa työntekijälle, että ”Me arvostamme sinua, me haluamme että sinä tunnet nämä asiat, koska ne ovat meille tärkeitä. Ja koska sinä olet meille tärkeä.

 

Posted on October 14, 2015 and filed under Johtaminen, Brändi.