Summa summarum: 2015

Yksi tämän työn suola on sen monipuolisuus. Saan tehdä työtä monella eri toimialalla toimivien ja eri kokoisten yritysten kanssa. Tänäkin vuonna asiakasyritysten henkilöstömäärät ovat vaihdelleet neljästä sataan viiteenkymmeneen.

Happy Branding Companyn alkuvuoden töistä erikoisen moni koski yrityksiä, jotka tarjoavat palveluita erilaisille kiinteistöille ja niiden asukkaille. Sain pitää brändityöpajoja ja tehdä brändin muotoilua isännöitsijätoimistoille, kiinteistönhoitoyhtiölle ja insinööritoimistolle. Lisäksi yhteistyö johtavan suomalaisen valaistusyrityksen kanssa jatkuu.

Alkuvuodesta sain aloittaa myös yhteistyön Pohjoismaiden suurimman kaakeliuunivalmistajan kanssa. Heidänkin kanssa aloitimme brändin kehittämisen ensin koko henkilöstön kattavilla brändityöpajoilla ja vasta sitten siirryimme varsinaiseen viestinnän muotoiluun.

Kesällä aloitin myös yhteistyön uuden leasingyhtiön kanssa. He rahoittavat ja auttavat yrityksiä erilaisissa kalustoa koskevissa ratkaisuissa.

Kesän lopulla saimme suuren, valtakunnallisen asumiseen liittyvien palveluiden tarjoajan brändinkehittämishankkeen eräänlaiseen kulminaatiopisteeseen, kun lanseerasimme koko henkilöstölle brändikirjan, jonka tekemisessä jokainen heistä oli ollut osallisena. Edellisen kolmentoista kuukauden aikana olin kiertänyt heidän kaikki kuusi toimipistettään ja pitänyt yhteensä neljätoista työpajaa ja sessiota, joissa olimme käyneet läpi perheyrityksen brändiä, historiaa ja toimintatapoja, arvoja, asiakkaita, kilpailijoita ja erottautumista asiakkaan näkökulmasta katsottuna. Nyt nämä asiat oli dokumentoitu pieneen kirjaseen. Henkilöstön virkistyspäivillä, jossa kirjanen lanseerattiin, piti myös luennon mainio André Noel Chaker, jonka energinen persoona valloitti jokaisen paikalla olleen. Hänen aiheensa oli suomalainen erinomaisuus ja kilpailukyky. Kyllä, erinomaisuus!

Syksy ja loppuvuosi meni pienempien töiden kimpussa ja ensi vuoden hankkeiden valmistelussa.

Oleellinen osa brändiä on sen logo ja tunnus. Sain muotoilla usealle asiakkaalleni yritysgrafiikkaa, joista kooste löytyy täältä.

Vuoden aikana kirjoitin muutaman blogikirjoituksen. Mitä enemmän olen saanut pitää brändityöpajoja, sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut siitä tosiasiasta, että yrityksen brändi ei voi olla merkityksellinen asiakkaille, ennen kuin se on sitä yrityksen jokaiselle työntekijälle. Reilu vuosi sitten marraskuussa kirjoitin työyhteisöstä ja brändistä, helmikuussa luottamuksesta ja yhteishengestä.

Yrityksen brändistä jokainen työntekijä on vastuussa, mutta tämän asian viestimisestä ja ylipäänsä yrityksen viestinnästä ja kulttuurista on suurin vastuu toimarilla ja esimiehillä. Näistä asioista kirjoitin toukokuussa ja syyskuussa.

Yksityispuolella suurin muutos oli, kun muutimme kesäkuussa pääkaupunkiseudun hälinästä Vihtijärven maalaismaiseman rauhaan vaimoni ja koiramme kanssa. Tuusulantien ja lentokentän meteli vaihtui kurkipariskunnan (toki yllättävän kovaääniseen) lauluun ja luonnon moninaisuuden seuraamiseen. Samalla Happy Branding Company sai uudet ja tilavammat puitteet.

Mitä tuokaan ensi vuosi tullessaan? Se jää nähtäväksi, olen varma, että ainakin hyviä ja myönteisiä asioita meille itse kullekin. 

Menestyksellistä vuotta 2016!

Posted on December 31, 2015 .