Neljä kysymystä, joihin jokaisen toimitusjohtajan pitäisi pystyä vastaamaan ”Kyllä!”

1. Tietääkö jokainen työntekijä yrityksessäsi, mikä on yrityksenne tehtävä?

2. Tietääkö jokainen työntekijä yrityksessäsi, mikä on yrityksenne tavoite?

3. Tietääkö jokainen työntekijä yrityksessäsi, mikä on yrityksenne lupaus?

4. Tietääkö jokainen työntekijä yrityksessäsi, mitkä arvot ohjaavat toimintaa?

Saatat kysyä, miksi nuo asiat pitäisi olla jokaisen tiedossa? Eikö riitä, että työntekijälle maksetaan palkkaa hänen työpanostaan vastaan? Eikö ole tärkeintä, että hän suoriutuu niistä tehtävistä, joista on sovittu?

Motivoituneet työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara. Työstään innostunut ihminen on työnantajan vinkkelistä katsottuna tehokas pakkaus. Hän on 31 % tuottavampi ja 300 % innovatiivisempi, kuin ei-innostunut henkilö. Hänellä on 60 % vähemmän sairauspoissaoloja.

Jos yhdistää kaksi motivoitunutta ihmistä, syntyy motivoitunut tiimi. Motivoituneessa tiimissä työt sujuvat usein flow-tilassa. Ajantaju katoaa, ihmisten silmissä palaa innostus, yhdessä tekeminen yhteisen päämäärän eteen ei enää tunnu työltä.

Joskus flow-tila jää haaveeksi. Eräässä mainostoimistosta työparini sanoi minulle: ”Ajattele, kuinka paljon Juha (nimi muutettu) saisi meistä enemmän irti, jos hän vain osaisi käsitellä meitä paremmin!” Ryhmämme ei todellakaan aina saavuttanut parasta mahdollista tunnetilaa. Olimme turhautuneita ja emme olleet pystyneet saamaan luottamusta aikaiseksi. Me emme luottaneet pomoomme ja hän ei luottanut meihin. Työn tekeminen oli puurtamista, hommat vain piti yrittää saada tehtyä pois, jotta pääsisi viettämään vapaa-aikaa.

”Innostus on paitsi taito myös valinta ja elämäntapa. Esimiehen tehtävä on innostaa ja mahdollistaa johdettaviensa menestys. Esimies johtaa puhetta. Puheenjohtaja ei saa itse olla koko ajan äänessä. Hyvä kapellimestari saa kaikki ympärillään soimaan.” kirjoittavat Pauli Aalto-Setälä ja Mikael Saarinen kirjassaan Innostus.

Brändi on yksi sisäisen markkinoinnin väline. Brändin ytimen kirkastuksessa määritellään muun muassa yrityksen peruspilarit, joihin nuo neljä asiaa, yrityksen tavoite, tehtävä, arvot ja lupaus, kuuluvat. Jotta kauniit sanat muuttuisivat teoiksi, ne pitää viestiä eteenpäin yrityksen sisällä. Vasta sen jälkeen ne voivat alkaa kantaa hedelmää asiakastyöskentelyn kautta.

Posted on February 25, 2016 and filed under Johtaminen, Brändi.