Toinen peruspilari: yrityksen tehtävä

Yrityksesi missio: Mitä yrityksesi loppujen lopuksi tekee ja miksi? Miksi se on olemassa? Raha ei ole oikea vastaus. Se voi toki olla yrittäjän syy valita yrittäjyys, mutta ei yrityksen olemassaolon peruste.

Kuluttaja ei osta poraa poran takia, vaan saadakseen reiän seinään. Ja sen hän taas tekee kiinnittääkseen seinälle taulun ja saadakseen näin kotinsa viihtyisäksi.

Mieti siis, mitä tuotteesi ja palvelut merkitsevät asiakkaalle, mitä tarpeita hän niillä tyydyttää. Mitä se hänelle merkitsee?

Simon Sinek on kirjoittanut kirjan Start with Why. Sen takakannen tekstissä ensimmäisessä lauseessa todetaan Sinekin henkilökohtainen missio. Se on ”johtaa liikettä, joka rakentaa maailman, jossa enemmistö meistä on inspiroitunut työstään / Simon Sinek is leading a movement to build a world in which the vast majority of us are inspired by the work we do.”

Tuotteella ja palvelulla on tiettyjä ominaisuuksia. Näistä seuraa asiakkaalle erilaisia hyötyjä. Määrittele, mitä hyödyt merkitsevät asiakkaalle.

Harley-Davidsonin missio on määritelty: ”Toteutamme unelmia henkilökohtaisesta vapaudesta / Fulfilling dreams of personal freedom.”

Googlen missio on: ”Järjestää maailman informaatio ja tehdä siitä yleismaailmallisesti saavutettavaa ja käytännönläheistä / To organize the world’s information and make it universally accessible and useful.”

Burger Kingin missio on: ”Tarjota järkevästi hinnoiteltua laaturuokaa, nopeasti tarjoiltuna, viihtyisissä ja puhtaissa miljöissä / Offer reasonably priced quality food, served quickly, in attractive, clean surroundings.”

Fortumin missio on: ”Tarjoamme asiakkaillemme energiaratkaisuja, jotka parantavat nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää, ja tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme.”

Pääsin tekemään Silver-veneiden markkinointia vuonna 2006 Helsingin Adsekissa. Kirjasimme yhtiön brändikirjaan seuraavan mission: ”Silver valmistaa innovatiivisia AluFibre-veneitä, jotka rakenteensa ansiosta soveltuvat erinomaisesti huvi- ja hyötykäyttöön Euroopan monipuolisiin veneilyolosuhteisiin.”

On tärkeää, että yrityksen missio kirjataan ylös ja kerrotaan se jokaiselle yrityksen työntekijälle. Silloin hän ymmärtää paremmin oman roolinsa ja tehtävänsä tärkeyden osana kokonaisuutta.