Brändin muotoilu osa 5: tarina ja hissipuhe

Teknologian kehitys on muokannut ihmisten käyttäytymistä niin, että he seuraavat muitakin medioita, kuin televisiota ja päivälehtiä. Kuluttajia on yhä vaikeampi tavoittaa maksetulla mainonnalla, siksi mainontaa tehdään yhä vähemmän. Yritysten ja niiden tuotteiden pitääkin olla vetovoimaisia, jotta ne erottuisivat kilpailijoistaan, olisivat kiinnostavia ja niillä olisi mahdollisuus menestyä.

Brändi, tuotteen tai yrityksen persoona, on hyvä tapa lisätä vetovoimaisuutta.

Yksi oleellinen osa yritystä on sen tarina. Ihmisiä kiinnostaa kuulla, mistä tulet, mihin uskot, miksi yrityksesi on olemassa ja ennen kaikkea, voiko sinuun luottaa. Tätä he eivät tietenkään kysy sinulta suoraan. Siksi tarina on tärkeä. Se kertoo taustastasi ja persoonastasi ja se tekee yrityksestäsi mielenkiintoisemman.

Tarinat ovat kiehtovia. Ei ole kahta samanlaista tarinaa, jokainen on omansalainen.

”90-luvun alkupuolella viisi miestä päätti toteuttaa unelmansa ja rakentaa maailman parhaita moottoriveneitä Pohjois-Euroopan vaativiin olosuhteisiin. Näin tehdäkseen he jättivät aikaisemman työpaikkansa saman alan yrityksessä ja perustivat omansa. Jo veneen ensimmäinen versio voitti parhaan uisteluveneen palkinnon. Tämän jälkeen mallisto on kasvanut pieneksi mallistoksi.” Tämä on osa Silver-veneiden tarinaa vuodelta 2006. Tarinan ei tarvitse olla pitkä. Napakka, tiivis teksti luetaan herkemmin. Yrityksen tarina kiinnostaa potentiaalisia asiakkaita, mutta myös potentiaalisia työntekijöitä. Tietävätkö muuten nykyiset työntekijäsi yrityksenne tarinan? Yrityksen tarina on hyvä kirjoittaa, jotta se olisi jokaisen työntekijän tiedossa ja heillä olisi sama tarina kerrottavanaan.

Hissipuheessa taas kerrotaan hyvin lyhyesti, miksi yritys on olemassa, kuinka se toimii ja mitä tuotteita tai palveluita se tekee. Nimenomaan tässä järjestyksessä.

Kun kerrot, mihin sinä uskot ja mihin yrityksesi uskoo, mikä on yrityksesi tarkoitus, vaikutat vastaanottajan tunteisiin ja teet syvemmän vaikutuksen. Simon Sinekillä on tästä hyvä video, jota voin suositella jokaiselle markkinoijalle.

Posted on September 15, 2016 and filed under Brändi, Brändin muotoilu.