Aargh! Miksi juuri omien sivujen suunnittelu on niin vaikeaa?

Happy Branding Company_blogi_Aargh.jpg

Happy Branding Company on yhden miehen mainostoimisto. Minä, Ruokolaisen Pekka, autan asiakkaitani monin eri tavoin. Autan heitä kertomaan mahdollisimman selkeästi heidän omille potentiaalisille asiakkailleen palveluistaan ja tuotteistaan. Kirjaamme yhdessä ylös viestinnälliset peruspilarit: yrityksen visio, missio, strategia ja arvot. Mietimme, millaisia heidän asiakkaansa ovat ja mitkä asiat ovat heille tärkeitä. Käymme läpi kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet. Määrittelemme yrityksen lupauksen. Autan heitä kirjoittamalla tarinan ja kirjaamalla ylös pääviestit eri segmenteille. Kun viestinnälliset perusasiat ovat kunnossa, pohdimme miten ja missä asiakkaani potentiaaliset asiakkaat kohtaavat palvelut ja tuotteet. Muotoilen brändin vastaamaan määrittelemäämme lupausta näissä kohtauspisteissä. Kun viestinnän perusasiat ovat kunnossa, on markkinoinnin arki sujuvaa ja tehokasta.

Brändityön lisäksi arkityöni on nettisivujen suunnittelua, logojen ja pakkausten suunnittelua, asiakaslehtien ja esitteiden kirjoittamista ja taittamista, esitysten tekemistä, mainonnan suunnittelua. Lyhyesti sanottuna kaikkea sitä, mitä yritys tarvitsee markkinointiviestinnässään.

Asiakkaani ovat pieniä organisaatioita, joilla on pienet resurssit. Huomaankin usein olevani ulkoistettu markkinointiosasto ja se on hyvä, sillä mitä paremmin tunnen olevani osa porukkaa, sitä enemmän minusta on heille hyötyä.

Tämä kaikki minun pitäisi pystyä kertomaan potentiaalisille asiakkailleni muun muassa Happy Branding Companyn nettisivuilla. Sen lisäksi heidät pitäisi saada vakuuttuneiksi siitä, että tuon palveluillani heille lisäarvoa.

Yksinkertaistaminen on taidoista vaikeimpia, varsinkin, kun pitäisi kertoa omista vahvuuksistaan. Huomaankin usein keskittyväni mieluummin asiakkaitteni ongelmien ratkaisemiseen.

Nettisivuni olivat jääneet pahasti jälkeen ajastaan. Niistä näkyi, että ne oli tehty muutama vuosi sitten (joka digimarkkinoinnissa on ikuisuus). Etusivulla oli tämän päivän yrityksen markkinoinnista päättäville aivan liian paljon asiaa. Kuulin juuri muutama päivä sitten asiakkaaltani, että tutkimusten mukaan ihminen tekee keskimäärin kahdeksassa sekunnissa päätöksen, jatkaako sivujen lukemista vai lähteekö pois.

Koko syksyn yritin ottaa härkää sarvista ja aloittaa sivujen päivittämisen. Lopulta joulun ja uuden vuoden välipäivinä pystyin keskittymään asiaan.

En tee koodia ja toisaalta sivuni ovat niin yksinkertaiset, etten halua palkata siihen ketään ulkopuolista. Lisäksi haluan, että pystyn lisäämään referenssejä tai blogitekstin ihan itse ja silloin kun siltä tuntuu.

Olen jo noin kuusi vuotta käyttänyt Squarespace-nimistä alustaa. Sen käyttöliittymä on helppo ja miellyttävä käyttää. Heillä on erinomainen asiakastuki; vaikka he ovat New Yorkissa, saa vastauksen ongelmaan jo noin tunnissa. Squarespacessa on useita erilaisia perusteemoja, joita pystyy muokkaamaan typografian, asettelun ja värien osalta.

Aloitin etusivun perkaamisen. Siirsin tarinani omalle sivulleen. Lyhensin esittelytekstiä. Toin etusivulle muutaman suunnittelemani logon.

Näytin ensimmäisen version uudesta etusivusta vaimolleni. Hän tyrmäsi sen täysin. Hän kertoi sen olevan sekava ja epälooginen. Ymmärsin, mitä hän tarkoitti. Yritin edelleenkin kertoa ja näyttää aivan liian paljon asioita. Kun kaikkea korostaa, mikään ei erotu.

Yksinkertaistin ja karsin. Nyt menin toiseen ääripäähän ja sivusta tuli liiankin pelkistetty. Sitten lisäsin kuvia, ne toivat siihen tunnetta ja tarttumapintaa.

Etusivulla kerron ajatteluni perustan, eli että yritysbrändi täytyy olla merkityksellinen koko henkilöstölle. Toiseksi kerron, mitä Happy Branding Company tekee ja kolmanneksi kerron muutamalla sanalla itsestäni. Etusivulta on linkit palveluihin, referensseihin, tarinaan, blogiin ja henkilöesittelyyn.

Jos odottaisin, että saisin sivuni ulkoasun ja sisällön aivan täydellisiksi, en voisi koskaan julkaista niitä. Täydellisyys on ihan hyvä tavoite, mutta harvoin realismia. Aina löytyy jotain parannettavaa. Ja se on hyvä. Oletko koskaan tavannut täydellisen oloista ihmistä? He ovat pidemmän päälle tylsiä.

Takaisin otsikon kysymykseen. Miksi omien sivujen (tai minkä tahansa omaa työtään esittelevän markkinointiviestin) suunnittelu on niin vaikeaa? Siksi, koska lähelle on vaikea nähdä. Omaa toimintaansa on vaikea arvioida objektiivisesti.

Ulkopuolinen asiantuntija osaa asettaa yrityksen oikealle paikalle suhteessa muihin toimijoihin. Samoin hänen on helpompaa kertoa yrityksen toiminnasta, tuotteista ja palveluista, sekä löytää juuri oikeat, merkittävät asiat, jotka erottavat yrityksen, palvelun tai tuotteen kilpailijoistaan. Viestinnän ammattilaisella on kyky saada asioihin perspektiiviä ja tuottaa näin lisäarvoa.

Siis, jos olet yrittäjä tai vastaat yrityksenne markkinoinnista, suosittelen tekemään toisin kuin minä teen. Kannattaa kääntyä ulkopuolisten ammattilaisten puoleen.

Posted on January 30, 2018 and filed under Brändi, Brändin muotoilu, Markkinointi.