Blogi
Tarina on osa brändiä
Ihmisiä kiinnostaa tietää, mistä yritys tulee, mihin se uskoo, miksi yritys on olemassa ja ennen kaikkea, voiko siihen luottaa. Siksi tarina on tärkeä. Se kertoo yrityksen taustasta ja persoonasta ja se tekee yrityksestä mielenkiintoisen.
Kuinka uusi viemärialan toimija kirkasti brändinsä: case ViemäriExpert
Uudella yhtiöllä oli haasteena saada lisättyä tunnettuutta etenkin yritysasiakkaiden keskuudessa. ViemäriExpertille päätettiin tehdä kolmivaiheinen brändin kirkastus, jossa ensimmäisessä vaiheessa käytiin läpi brändin ytimen kiteytys, toisessa vaiheessa tehtiin brändin muotoilu ja kolmas vaihe oli brändin jalkautusta keskeisimpiin välineisiin.
Brändi haltuun näillä kolmella asialla
Minulle oli iso oivallus, kun tajusin, että brändihän syntyykin siellä vastaanottajan päässä, tai paremminkin sydämessä.
Rakkaudesta lajiin – kerro se tarinassa!
Tarina on oleellinen osa yrityksen brändiä. Ihmisiä kiinnosta kuulla, mistä yritys tulee, mihin se uskoo ja miksi se on olemassa. Sen avulla lukijalle rakentuu yrityksestä eheämpi käsitys. Tarina kertoo yrityksen taustoista ja auttaa synnyttämään luottamusta. Se tekee yrityksestä mielenkiintoisen, helpommin lähestyttävän.
Viisi asiaa, jotka yritysbrändi tarjoaa työyhteisölle
Yrityksen brändi ei voi olla merkityksellinen asiakkaille, ellei se ole sitä ensin omalle porukalle.
Työntekijäthän hyvin monessa yrityksessä ovat yritysbrändin kasvot asiakkaalle.
Mutta jos ajattelee toisin päin, niin mitä työntekijä saa sitten yrityksen brändiltä hyvän työntekijäkokemuksen rakennusaineiksi? No ainakin nämä.
Näin rakennat kilpailuedun, jota ei voi kopioida.
Yrityksen kulttuuri – tapa toimia – syntyy pikkuhiljaa. Se syntyy, vaikka siihen ei kiinnittäisi mitään huomiota.
Kulttuuri voi olla joko yritystä vahvistavaa tai heikentävää.
Vahva, yritystä eteenpäin vievä yrityskulttuuri on mahdollista rakentaa pitkäjänteisellä ja tavoitteellisella työllä.
Perheyrityksen brändi on kuin villasukka
Rakastan vaimoni minulle kutomia villasukkia. Asumme maalla ja käytän niitä päivittäin. Usein kaksia päällekkäin. Eli kun sanon, että perheyrityksen brändi on kuin villasukka, se ei ole negatiivinen vertaus.
Brändistä ikoniksi: Greenled (osa 1)
Brändistä ikoniksi -sarjassa Greenledin Pertti Tahvanainen kertoo yrityksen brändin roolista B2B-liiketoiminnassa. Osa 1.
Voiko brändi olla negatiivinen?
Loppujen lopuksi brändi on asiakkaan päässä syntyvä yhteenlaskettu käsitys kaikista niistä kohtaamisista, joihin hän on yrityksestä saanut. Jos hän saa huonoa palvelua, käsitys ei ole positiivinen. Jos asiakas pettyy tuotteeseen tai palveluun, hän voi pahimmassa tapauksessa kertoa siitä eteenpäin.
Kolme asiaa, jotka tekevät Joulupukista menestyvän brändin
Olisiko kyseessä maailman levinnein tarina? No ainakin yksi niistä. Kerran vuodessa pukki tuo lahjoja kilteille lapsille. Tarinaan on itse kukin kasvanut pienestä pitäen, voidaan puhua melkein jo äidinmaidosta saatuna. Tarinassa käsitellään isoja teemoja: rakkautta ja hyvää tahtoa.
Brändivärin kaksi tärkeintä tehtävää
Jos yritys tai organisaatio pystyy omimaan tietyn värin, saa se vahvan erottautumiskeinon.
Neljä hyvän logon ominaisuutta
Logo ja liikemerkki voivat yhdessä, erikseen tai yhdistettynä luoda kuvion, joka on abstrakti, typografinen, esittävä, eläinhahmo tai nimen alkukirjaimen ja kuvan yhdistelmä tai jotain muuta. Olipa idea mikä tahansa, hyvällä logolla on tiettyjä ominaisuuksia, jotka kaikki toteutuessaan takaavat onnistumisen.
Mitä eroa on brändillä ja brändäyksellä?
Itse määrittelen brändin seuraavasti: Brändi on ihmisen yhteenlaskettu käsitys kaikista niistä asioista, jotka hän tavalla tai toisella on yrityksestä/tuotteesta/palvelusta kokenut.
Vierailijana Kauppakamarin kirjallisessa iltapäivässä
Eräänä kesäkuisena tiistaina sain olla osallisena Kauppakamarin Johtajaklubin kirjallisessa iltapäivässä viime vuonna kirjoittamani Brändikäsikirjan tiimoilta. Minua ja kolmea muuta kirjailijaa haastatteli itsekin vastikään kirjan (Viesti, vaikuta, vakuuta) kirjoittanut mediapersoona Peter Nyman. Muut kirjailijat olivat Hannu-Matias Nurmi (Toimitusjohtaja) ja Nando Malmelin (Radikaali uudistuminen).
Case Jukova Corporation & Aurora Look: näin emo- ja tytäryhtiöiden brändien kehitysprojektit tukivat toisiaan
Pääsin mukaan kahteen brändinkehittämishankkeeseen, kun ensin kehitettiin Jukovalle uusi tuotemerkki rakennusteollisuustoimialalle ja sen jälkeen freesattiin perinteikkäistä Jukova-emoyhtiön brändiä.
Case BusinessRakentamo: näin mikroyritysten kehitysyhteisö loi nahkansa uudelleen
Kun yhdistyksellä tuli aika päivittää strategian ohella myös nimi ja ilme, otettiin pakista Brändin kirkastus -työkalu. Lue, miten.
Strategia eli toiminnan tärkeät periaatteet
Yrityksen peruspilaristossa strategialla on keskeinen rooli. Siinä määritetään, mitkä ovat ne kruununjalokivet, joista pidetään huolta. Tietoiset valinnat ja suuntaviivat, joita kulkemalla yritys saavuttaa visionsa.
Yrityksen tarkoitus on vision ja mission yläpuolella
Kun vuonna 2012 aloin kehittelemään yksinkertaista ja helppoa brändin kehittämistyökalua, laitoin sen alkuun määritelmät yrityksen visiosta ja missiosta. Vasta muutamana viime vuonna on alettu näiden lisäksi puhumaan myös yrityksen tarkoituksesta tai merkityksestä (purpose).
Missio eli yrityksen tehtävä
Kun pohditaan yrityksen viestintää, on hyvä käydä brändin perusasiat läpi, kuten mikä on yrityksen olemassaolon juurisyy, tarkoitus. Ja mikä on sen tavoite eli visio. Kolmanneksi on hyvä pohtia, mikä on yrityksen missio, sen perimmäinen tehtävä.