Posts filed under Johtaminen

Miksi brändikirja kannattaa tehdä?

Brändikirja on dokumentti työstä, jossa brändin ydinasiat on päivitetty ja muotoiltu helposti ymmärrettävään muotoon. Sen tekeminen on hyvä hanke toimitusjohtajalle, hallitukselle ja johtoryhmälle tarkistaa, että kaikki puhuvat oikeista asioista samoilla termeillä, niin että niitä on helppo myös kertoa eteenpäin henkilöstölle ja sidosryhmille.

Brändin muotoilu osa 6: ilme ja olemus

Ilmeessä ja olemuksessa on kyse enemmästä kuin yrityksen ulkoasusta. Siinä määritellään ja esimerkitetään käytännössä, miten yritys kertoo palveluistaan ja tuotteistaan. Millä äänensävyllä se tapahtuu? Millainen kuvamaailma on? Onko yrityksen tapa puhua humoristinen vai kuivan toteava?

Posted on September 23, 2016 and filed under Brändin muotoilu, Brändi, Johtaminen.

Viides peruspilari: yrityksen asiakkaat

Asiakkaan maailman ymmärtäminen on menestyvän yrityksen lähtökohta. Kenelle yrityksesi tekee tuotteita tai palveluita? Mitä ongelmia palvelusi ratkaisevat?  Mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sen paremmin pystyt heitä palvelemaan. Mitä asiakas luulee tarvitsevansa, ei ole aina oikea ratkaisu. Mitä hän todella tarvitsee, vaatii syvällistä ymmärrystä.

Posted on March 17, 2016 and filed under Brändi, Johtaminen.

Neljä kysymystä, joihin jokaisen toimitusjohtajan pitäisi pystyä vastaamaan ”Kyllä!”

Saatat kysyä, miksi nuo neljä asiaa pitäisi olla jokaisen tiedossa? Eikö riitä, että työntekijälle maksetaan palkkaa hänen työpanostaan vastaan? Eikö ole tärkeintä, että hän suoriutuu niistä tehtävistä, joista on sovittu?

Posted on February 25, 2016 and filed under Johtaminen, Brändi.

Jokaisesta markkinoinnin ammattilainen

Pidin brändityöpajaa reilut parikymmentä henkeä työllistävän yrityksen johtoryhmälle. Jälleen kerran sain havaita, että yrityksen brändiä, mainetta, tavoitteita, tehtävää ja muita perusasioita on harvoin kunnolla pohdittu, saati kirjattu ylös helposti ymmärrettävään yksiselitteiseen muotoon.

Posted on February 16, 2016 and filed under Johtaminen, Brändi.

Miksi markkinointi on meille suomalaisille vaikeaa?

Viitisen vuotta sitten televisiossa pyöri Elisan mainio mainosfilmi, jossa maatalon isäntä esitteli tilaansa vieraalle. Kun vieras ihasteli talon onnistumisia, esimerkiksi tavattoman suureksi kasvanutta sonnia, oli isännän vastaus vähättelevä: ”Emmä nyt tiiä, vähän tuommoinen rimpulahan se on…”

Posted on December 2, 2015 and filed under Markkinointi, Johtaminen, Brändi, Branding.