Posts filed under Markkinointi

Aargh! Miksi juuri omien sivujen suunnittelu on niin vaikeaa?

Jos odottaisin, että saisin sivuni ulkoasun ja sisällön aivan täydellisiksi, en voisi koskaan julkaista niitä. Täydellisyys on ihan hyvä tavoite, mutta harvoin realismia. Aina löytyy jotain parannettavaa. Ja se on hyvä. Oletko koskaan tavannut täydellisen oloista ihmistä? He ovat pidemmän päälle tylsiä.

Posted on January 30, 2018 and filed under Brändi, Brändin muotoilu, Markkinointi.

Onko tarinassa mitään järkeä?

Erään kiinteistösijoitusyhtiön syntytarina menee näin:

”Räntäsateisena keskiviikkoiltapäivänä, 5.12.2012, kuusi henkilöä jätti vanhan työpaikkansa, ylitti rohkeasti Aleksanterinkadun niin kutsutun Mummotunnelin kohdalla, kantoi henkilökohtaiset tavaransa toisen kerroksen toimistoon ja aloitti uuden elämänvaiheen..."

Posted on September 29, 2017 and filed under Branding, Markkinointi, Brändi.

Brändin muotoilu osa 1: Mitä se on?

Nyt meillä on yhteneväinen käsitys siitä, mitä olemme ja ennen kaikkea, mitä haluamme, että asiakas ajattelee meidän olevan. Ja olemme saaneet tiivistettyä tuottamamme lisäarvon lupaukseksi. Seuraavaksi otamme muutaman askeleen taaksepäin ja katsomme peilistä itseämme ja arvioimme rehellisesti: vastaako kuvastus tuota lupausta, jonka annamme asiakkaillemme?

Miksi markkinointi on meille suomalaisille vaikeaa?

Viitisen vuotta sitten televisiossa pyöri Elisan mainio mainosfilmi, jossa maatalon isäntä esitteli tilaansa vieraalle. Kun vieras ihasteli talon onnistumisia, esimerkiksi tavattoman suureksi kasvanutta sonnia, oli isännän vastaus vähättelevä: ”Emmä nyt tiiä, vähän tuommoinen rimpulahan se on…”

Posted on December 2, 2015 and filed under Markkinointi, Johtaminen, Brändi, Branding.

Kehitys on tärkeämpää kuin täydellisyys

Täydellisyys on hyvä tavoite. Mutta vain tavoite. Miksi näin? Tässä muutama syy:

Maailman monimuotoisuus eli muuttujien määrä. Ei ole olemassa niin suljettua systeemiä, johon ei sattuman pikkusormi ulottuisi. Kenelläkään ei ole mahdollisuutta hallita aivan kaikkea. Tämä pätee varsinkin silloin, jos on kyse ihmisten käyttäytymisestä.

Posted on August 31, 2014 and filed under Markkinointi, Tuotteistaminen.

Myynti on markkinointia ja markkinointi on myyntiä

Kuinka voisimme auttaa myyjiä? Onko oikoteitä olemassa? Voidaanko todellista kilpailuetua rakentaa yhdessä yössä, parissa viikossa tai kuukaudessa? Ellei ole mahdollisuutta tuoda aivan uusia palveluita tai tuotteita markkinoille, jotka on esimerkiksi hinnoiteltu radikaalisti, tai joiden asiakkaalle tuottama hyöty on aivan eri planeetalta kuin kilpailijoiden vastaavissa, ehdottaisin perusasioiden tarkistamista. Hokkuspokkusta se ei tuota, kaikki ei muutu yhdessä yössä, mutta toisaalta, seuraavien asioiden läpikäyminen ei vie kovinkaan kauan.

Posted on August 4, 2014 and filed under Asemointi, Johtaminen, Markkinointi.

Aloita kertomalla miksi

Simon Sinek kertoo kirjassaan Start with Why miten Steve Jobs ja Apple lanseerasivat iPodin vuonna 2007. Apple ei ollut ensimmäinen markkinoilla. Singaporelainen Creative Technology oli tuonut oman teknisesti erittäin kehittyneen mp3-soittimensa markkinoille jo 22 kuukautta aikaisemmin. Creativen lupaus oli: ”5GB mp3-player”, he siis kertoivat, kuinka edistyksellinen heidän soittimensa oli.

Posted on March 15, 2014 and filed under Asemointi, Johtaminen, Markkinointi.

Kahdeksan porrasta matkalla tulokselliseen viestintään

Brändin ytimen kirkastamisessa määrittelemme yhdessä yrityksen johdon ja henkilöstön kanssa yrityksen peruspilarit, eli ne asiat, jotka muodostavat yrityksen DNA:aan: tavoite, missio, strategia, arvot, segmentointi, kilpailijat ja positiointi. Siitä luonnollinen askel onkin jo hahmotella se lupaus, jonka voimme antaa asiakkaillemme, ja jonka takana jokainen yrityksessä voi seistä.

Posted on October 15, 2013 and filed under Johtaminen, Asemointi, Markkinointi.

Yrityskuva ja halo-efekti

Halo-efekti on yleistys, jossa jokin ihmisen huomiota herättävä positiivinen ominaisuus saa liittämään häneen muitakin positiivisia ominaisuuksia. Kun näen silmälasipäisen ihmisen, liitän häneen automaattisesti käsityksen opiskelemisesta ja lukemisesta. Tai jos hänen kehonkielensä on ryhdikäs ja reipas, kuvittelen hänet terveeksi ja hyväkuntoiseksi.

Posted on August 27, 2013 and filed under Markkinointi, Asemointi.