Brändin muotoilu osa 1: Mitä se on?

Ensimmäinen vaihe brändin kehittämisprosessissa oli sen ytimen kirkastus. Määrittelimme yrityksen seitsemän peruspilaria ja päätimme, mikä on oleva paikkamme siinä kentässä, josta asiakas valitsee palvelunsa. Nyt meillä on yhteneväinen käsitys siitä, mitä olemme ja ennen kaikkea, mitä haluamme, että asiakas ajattelee meidän olevan.

Ja olemme saaneet tiivistettyä tuottamamme lisäarvon lupaukseksi.

Seuraavaksi otamme muutaman askeleen taaksepäin ja katsomme peilistä itseämme ja arvioimme rehellisesti: vastaako kuvastus tuota lupausta, jonka annamme asiakkaillemme? Todennäköisesti ei vastaa. Sitä on brändin muotoilu: muotoilemme viestintämme ja viestimme eri medioissa, käytöksemme, toimintamallimme, tarjoamamme asiakaskokemuksen, graafisen ulkoasumme, kaiken ulkoisen ja sisäisen viestinnän (ja kaikki on viestintää) vastaamaan lupaustamme.

Miltä näytämme? Mikä on tarinamme ja hissipuheemme? Mitkä ovat pääviestimme eri segmenteille? Millainen logomme on? Mitä värejä käytämme? Mitä typografiaa? Millainen on kuvamaailmamme? Brändin muotoilussa yrityksemme ilme, olemus ja viestit päivitetään vastaamaan sitä positiota, jonka haluamme markkinoilta itsellemme vallata.

Löytyykö ympäriltämme hyviä esimerkkejä? Kirjoitan tätä tekstiä Applen kannettavalla tietokoneella. Applella on hyvin vahva ja tunnistettava brändin muotoilu kaikessa sen tuotteissa, pakkauksissa ja viestinnässä. Applen brändin ytimessä on design, josta kaikki turha on riisuttu pois (Tästä tuli mieleeni kvoutti, jonka luin tänään Invisionin blogista. Albert Einstein on sanonut: “Everything should be made as simple as possible, but not simpler.”). Hästens-sänky on pystynyt omimaan itselleen sinivalkoruutuisen kuosin, joka yhdistää sen premium-sänkyihin, vaikkapa jääkiekkomaalivahdin polvisuojuksiin maalattuna. Mustaoranssi-väriyhdistelmä vaatetuksessa taas tuo usealle mieleen erään kovaäänisen moottoripyörämerkin. Kolme samansuuntaista linjaa yhdistetään saksalaiseen urheilumerkkiin.

Brändin muotoilu on tärkeä vaihe brändin kehittämisessä, koska se tekee konkreettiseksi sen strategian, joka ensimmäisessä vaiheessa, brändin ytimen kirkastuksessa, sementoitiin.