Brändin muotoilu osa 3: yritysvärit

Mitä väri on? Se on eri materiaalien heijastamaa tai säteilemää valoa eli sähkömagneettista säteilyä. Se on energiaa ja informaatiota. Ihmisen aivot tulkitsevat tietynlaisen säteilyn tietynlaiseksi väriksi, joka on evoluution kautta saanut tietyn merkityksen. Punainen on intohimon ja dynaamisuuden väri. Sininen symboloi tyyneyttä. Vihreä taas kasvua ja ekologisuutta. Harmaa on neutraali väri, usein sillä halutaan viestiä vakautta ja arvokkuutta. Eri kulttuureissa väreillä saattaa olla eri merkityksiä.

Joe Hallockin tutkimuksessa ihmisiltä kysyttiin, mitkä värit parhaiten kuvastavat eri adjektiiveja tai ominaisuuksia. Tulokset olivat seuraavanlaisia:

Luottamus (trust): sininen (34 %)

Turvallisuus (security): sininen (28 %), musta (16 %)

Nopeus (speed): punainen (76 %)

Halpuus (cheapness): oranssi (26 %), keltainen (22 %)

Korkealaatuisuus (high quality): musta (43 %)

High tech: musta (26 %), sininen ja harmaa (molemmat 23 %)

Luotettavuus (reliability): sininen (43 %), musta (24 %)

Rohkeus (courage): violetti (29 %), punainen (28 %), sininen (22 %)

Pelko/kauhu (fear/terror): punainen (41 %), musta (38 %)

Hauskuus (fun): oranssi (28 %), keltainen (26 %)

Markkinointiviestinnässä värit helpottavat tunnistamaan yrityksen tai tuotteen. Ne toimivat koodeina ja auttavat osaltaan selkeyttämään informaatiotulvaa, jonka ihminen päivittäin kohtaa. Mikä virvoitusjuoma tulee mieleen punaisesta väristä? Entä sinisestä? Matkahuoltoon yhdistetään sininen väri. VR käytti ennen punaista väriä yritysilmeessään, mutta nykyään vihreätä. Sillä viestitään junan ekologisuutta matkustus- ja kuljetusmuotona. Huoneistokeskuksen auto on oranssi. Poliisiautossa on aina ollut sinistä. Paloautossa taas punaista. Kun Huuhkajat pelaavat kotiottelun Stadionilla, useimmilla kannattajilla on valkoinen paita.

Yritysvärit toteuttavat yrityksen valitsemaa strategiaa. Väri on viesti ja tapa erottua muista. Se voi myös olla oleellinen osa yrityksen identiteettiä.
Posted on August 23, 2016 and filed under Brändi, Brändin muotoilu, Johtaminen, Branding.