Brändin muotoilu osa 6: ilme ja olemus

Yritystä voi verrata ihmiseen: jokaisella on oma identiteetti. Ihmisellä on henkilökohtaiset maneerit, käyttäytymismallit, kuten esimerkiksi kävelytyyli, ryhti, kättely, puheen rytmi, pukeutumistyyli. Jokaisella ihmisellä on ainutlaatuinen ääni, käsiala ja tietysti sormenjäljet. Vanhemmat tunnistavat lapsensa jo kaukaa, vaikka nämä olisivatkin muiden lasten parissa. Ja tuoksu, sekin on jokaisella ihmisellä oma ja ainutlaatuinen. Näistä kaikista muodostuu ihmisen persoona, toki siihen kuuluu vielä esimerkiksi sosiaalinen kanssakäyminen.

Vastaavalla tavalla yrityksen tapa toimia, sen käyttäytymismallit, ulkoiset tunnisteet, yritysvärit, typografia, kuvamaailma ja sille ominainen graafinen ilme painotöissä tai nettisivuilla muodostavat yritysidentiteetin. Kun nämä tekijät tiedostetaan, niitä voidaan kehittää niin, että niillä viestitään yritykselle ja sen asiakkaille tärkeitä asioita ja arvoja.

Brändin muotoilu perustuu yrityksen peruspilaristoon, jossa on määritelty, kuinka yritys haluaa potentiaalisten asiakkaiden näkevän sen suhteessa muihin vastaavia palveluita tuottaviin yrityksiin. Siinä on myös selvitetty, keitä asiakkaat ovat ja mitä yritys heille loppujen lopuksi tarjoaa. Se on kiteytetty lupaukseksi.

Ilmeessä ja olemuksessa on kyse enemmästä kuin yrityksen ulkoasusta. Siinä määritellään ja esimerkitetään käytännössä, miten yritys kertoo palveluistaan ja tuotteistaan. Millä äänensävyllä se tapahtuu? Millainen kuvamaailma on? Onko yrityksen tapa puhua humoristinen vai kuivan toteava?

Ilmeessä ja olemuksessa tärkeimmistä kohtauspisteistä tehdään mallit. Näitä voivat olla esimerkiksi nettisivut, esitteet, käyntikortit ja kirjekuoret, autojen teippaukset ja printtimainos. Malleista selviää, miltä yritys kuulostaa, näyttää ja tuntuu. Ilman tätä harjoitusta brändin muotoilu jää torsoksi.

Posted on September 23, 2016 and filed under Brändin muotoilu, Brändi, Johtaminen.