Hei, me lennetään (mutta minne)

Happy Branding Company_Moskitos.jpg

Katsoin kesän toiseksi viimeisenä hellepäivänä hyttysten leikinomaista lentelyä puuskaisessa tuulessa. Aivan kuin jokin vetovoima olisi vetänyt niitä toisiaan kohti, mutta se oli liian heikko saattaakseen ne yhteen ja meno näytti holtittomalta poukkoilulta vailla minkäänlaista järjestelmällisyyttä. Mietin, että tuolta se näyttää päämäärätön tekeminen. 

Niken vuoden 2018 Just do it -kampanjaon herättänyt keskustelua yritysten arvoista, tarkoituksista ja merkityksistä.  Unileverin Euroopan presidentti Hanneke Faberkirjoitti LinkedInin artikkelissaan, ettei kosmeettinen brändien rakentelu enää riitä, vaan puhutellakseen kuluttajia niillä täytyy olla selkeät kannanotot myös yhteisvastuullisiin asioihin, kuten vaikkapa ympäristöstä huolehtimiseen, pakolaisuuteen tai rasismiin. Hän kertoi, että Unileverin tuotemerkkien osalta tulokset ovat selvät: brändit, joilla on yhteiskunnallinen kannanotto, tavoite tai päämäärä, ovat kasvaneet viimeisen vuoden aikana 47 % enemmän kuin sellaiset tuotemerkit, joilla sitä ei ole. Unileverin brändit, joilla oli tarkoitus, vastasivat 70 % koko yhtiön kasvusta vuonna 2017.

Niken osalta rohkea kampanjointi tuotti myös tuloksia. Vaikka aluksi sekä myynti, että osake eri pörsseissä putosivat ja sosiaalisessa mediassa oli voimakkaita kannanottoja Nikea vastaan, nousi verkkokaupan myynti 31 % Labour dayn viikonlopun sunnuntaista tiistaihin, kun vuosi sitten vastaavana ajankohtana nousua oli 17 %. Kampanja puhutteli nimenomaan Niken nuorempia kuluttajia, jotka ovat sen markkinoinnin pääkohderyhmää.

Voiko B2B-yrityksellä olla tarkoitusta? Kyllä voi. Esimerkiksi kempeleläinen Greenledon paaluttanut kaiken toimintansa kestävän kehityksen periaatteiden noudattamiseen. Yritys tuottaa valaistusratkaisuja teollisuudelle, kaupalle ja julkisiin kohteisiin. Se suunnittelee ja valmistaa valaisimet itse Suomessa. Se käyttää energiaa ja rahaa säästäviä led-pohjaista teknologiaa ja mm. suomalaisen Helvarintuottamia ohjausjärjestelmiä. Jo nimensä mukaisesti Greenled voi antaa asiakaslupauksen, jossa asiakas pienentää hiilijalanjälkeään, ja joka on arvokas viesti asiakkaan kertoa myös omille asiakkailleen.

Aina B2B-yrityksen ei ole kuitenkaan helppoa saatikka mahdollista löytää sellaista olemassaolon tarkoitusta, joka ratkaisisi maailman rauhan, säästäisi energiavaroja radikaalisti, jolla pelastettaisiin eläinlajeja kuolemasta sukupuuttoon tai puhdistettaisiin Itämeri. Usein liikeidea ei ole lähtenyt pohdinnasta, miten ihmisten tuottamien päästöjä saadaan pienennettyä tai kuinka tuotetta X voidaan valmistaa murto-osalla sillä energiamäärällä, mitä kilpailijat tekevät. Yrityksen arvoissa voidaan kuitenkin määritellä, miten yrityksessä suhtaudutaan vastuullisuuteen. Wärtsilässäjo yrityksen missioon on nostettu suhde ympäristöön: ”…Tavoitteemme on tehostaa asiakkaidemme liiketoimintaa ja toimia ympäristön hyväksi.” Yksi esimerkki sen kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesta toiminnasta on Oceanic Awakening -hanke. Wärtsilän tavoite on sitouttaa maailman vaikuttavimmat meri- ja energiateollisuuden toimijat sekä satamakaupungit yhteiseen hankkeeseen innovoimaan ympäristöystävällisiä ratkaisuja.

Monen yrityksen tärkein voimavara on henkilöstö. Yrityksen arvojen ja tarkoituksen määritteleminen yhdessä työntekijöiden kanssa sellaisiksi, että ne lisäävät työn merkityksellisyyttä, voi olla tärkeä askel kohti työpaikkaa, jossa on hyvä työskennellä. Ja kun työntekijä kokee tekevänsä merkityksellistä työtä, se heijastuu myös muun muassa asiakaskokemukseen. Hyvä asiakaskokemus tarkoittaa parempaa liiketoimintaa.

Lisää brändin vision, mission ja arvojen määrittelystä voit lukea täältä.

Posted on September 24, 2018 and filed under Brändi, Johtaminen, Sisäinen markkinointi.