Hurmaava pakkaus

Happy Branding Company_Hurmaava pakkaus.jpg

Pakkauksella on kaksi tehtävää: suojata tuote matkalla tuotantolaitokselta asiakkaalle ja hurmata ostaja.

Päivittäistavarakaupassa kuluttaja tekee huomattavan osan ostopäätöksistä kaupassa. Siellä hänen huomiosta käydään kovaa kilpailua. Voittaakseen kilpailun, markkinoijan on huomioitava ainakin seuraavat asiat:

1. Tunnistettavuus

Brändi, oli se sitten valmistava yritys tai kattobrändi, saa yleensä ansaitsemansa paikkansa pakkauksessa. Brändi on laadun (tai hyvän hinta-laatusuhteen tai edullisuuden, tai jonkin muun brändille tärkeän viestin) tae ja kuluttajan pitää pystyä tunnistamaan yhdellä vilkaisulla oman, tutun ja turvallisen tuotteen.

2. Erottuvuus

Erottuvuus kilpailijoista on elinehto. Pakkauksella tuotteelle luodaan haluttu asemointi. Pakkaus voi viestiä tuotteen olevan kilpailijoitaan laadukkaampi, tyylikkäämpi, ronskimpi tai humoristisempi. Joskus pakkaus viestii riittävästä laadusta, mutta edullisesta hinnasta. Ehkä markkinoija haluaa kertoa meneillään olevasta tarjouksesta tai promootiosta, joka tuodaan näyttävästi pakkauksessa esille.

3. Informatiivisuus

Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän arvostan sitä, että näen selkeästi, mitä pakkauksen kyljessä lukee. Jos en näe, laitan sen takaisin hyllylle. On kuluttajan arvostamista tuoda selvästi esille se, mistä tuotteesta on kyse ja mitä sillä tehdään.

4. Selkeys

Vähemmän on enemmän. Huomiosta kilpailtaessa selkeämpi ja yksinkertaisempivoittaa. Selkeä vetää katseen puoleensa. Selkeys saa kuluttajan tarttumaan tuotteeseen. Selkeys vakuuttaa.

5. Puhuttelevuus

Jotkut tuotteet vain tuntuvat houkuttelevimmilta kuin toiset. Jokin niiden ulkoasussa kiehtoo. Se saa tarttumaan tuotteeseen ja tutkimaan sitä lähempää. Ehkä katsoja lukee muutaman lauseen tarinan siitä, miten tuote on syntynyt ja kenen toimesta. Ehkä sen värit viestivät juuri oikeita asioita. Ehkä muotokieli, ilme ja olemus saavat kuluttajan tunteet heräämään, niin että hän haluaa tuotteen itselleen.

Applen tuotteet on pakattu ajattomiin, äärimmäisen pelkistettyihin pakkauksiin, joissa ei ole mitään ylimääräistä. Kotimaisista yrityksistä Valion pakkaukset ovat hyvä esimerkki emobrändin tunnistettavuudesta, samaa voi sanoa Pauligin kahvituotteista, ja Fazerin makeisista. Fiskarsin pakkauksista huokuu laatu.

Fiskars.jpg

Yksi pakkauskonsepti nousee kuitenkin ylitse muiden. Ruotsalaisen kauratuotevalmistajan Oatlyn pakkaukset on suunnitellut mainostoimisto Forsman & Bodenfors. Kaikessa hillittömyydessään Oatlyn kaurajuomat ja kermat poikkeavat kaikista muista. Pakkaukset ovat todellakin media, ja Oatly on ottanut kyseisestä mediasta kaiken mahdollisen irti.

oatly.jpg