Yksinkertaista: yksinkertaista!

Happy Branding Company_blogi_KISS.jpg

Keep It Simple, Stupid eli KISS on mainonnan suunnittelijoiden vanha hokema. Sen tarkoituksena on muistuttaa, että mitä yksinkertaisempaa viestintä on, sitä paremmin se menee perille.

Hokema sopisi kyllä muidenkin seinätauluksi.

Parhaat elämänohjeet ovat yksinkertaisia ja ne muistetaan läpi elämän. Muistan vieläkin ensimmäisellä luokallani saamassani hammasmukissa olleen tekstin: Harjaa hampaat, huuhdo suu, hammaspeikko lannistuu. Samoihin aikoihin opeteltiin autotien ylitystä turvallisesti: Katso ensin vasempaan, sitten katso oikeaan, vielä kerran vasempaan, sitten vasta marssitaan.

Johtaja: yksinkertaista viestintääsi. Silloin se ymmärretään paremmin. Määrittele tavoitteet ja viesti ne ja keinot niiden saavuttamiseksi selkeästi ja yksinkertaisesti. Hyvin muotoiltuina yrityksen visio, missio ja strategia auttavat koko organisaatiota ja muuttuvat todeksi (Hesarin juttu puolueen visiosta ja missiosta).

Markkinoija: Kun olet löytänyt ja määritellyt tuotteellesi oikean position, kerro mitä se saa aikaiseksi, minkä edun se tuo kuluttajalle. Kun Apple lanseerasi iPodin, mainonnassa ei puhuttu teknisistä ominaisuuksista. Tuotteen lupaus muotoiltiin lauseeseen: 1000 songs in your pocket.

Esitelmän pitäjä: jos näytät powerpoint-esitystä, tee sivuista yksinkertaisia. Vahva kuva tai kuva ja yksi sana toimivat hyvin. Pelkistä: joskus yksi sana mustalla ruudulla on hyvä ratkaisu.

Graafinen suunnittelija: riisu kaikki ylimääräinen pois. Pelkistä. Mitä vähemmän, sen vahvempi kokonaisuus. Less is more.

Kirjoittaja: poista, pelkistä, yksinkertaista. Tarinan mukaan Hemingway osallistui nuorena kirjoituskilpailuun, jossa tehtävänä oli kirjoittaa mahdollisimman lyhyt tarina. Hemingway voitti kilpailun kuuden sanan tarinallaan: ”For sale, baby shoes, never worn.”

Presidentti Kekkonen kertoi usein luetuttavansa kirjoittamansa puheet vaimollaan Sylvilla etukäteen. Sylvi lyhensi puheita, usein poistamalla juuri sen kohdan, joka oli Urhon mielestä parasta koko puheessa. Jälkeenpäin Kekkosta yleensä onniteltiin hyvästä puheesta.

Yksinkertainen on kaunista. Pelkistäminen tekee kokonaisuudesta vahvemman. Vaikuttava arkkitehtuuri on yksinkertaisia muotoja harmonisessa kombinaatiossa. Puhutteleva juliste on vahva, äärimmilleen yksinkertaistettu.

Yksinkertainen erottuu ja erottaa. Hyllyssä olevissa tuotteissa katse hakeutuu pakkaukseen, joka on asettelultaan kaikkein selkein. Kirjakaupassa huomaa tutkivansa kirjaa, jonka kääre ja kansi on pelkistetyn tyylikäs.

Pelkistäminen vaatii työtä, koska se mitä jää jäljelle, kun kaikki turha on otettu pois, on jotain, jolla täytyy olla merkitystä.

Posted on November 5, 2017 and filed under Brändin muotoilu.