Seitsemän peruskysymyksen äärellä

”Minusta on ihan hyvä, että ajat ovat tiukat. Tavallaan toiminta on helpompaa, koska nyt teemme vain tärkeimpiä asioita. Kova kilpailutilanne saa aikaiseksi asioiden priorisointia ja ihmiset oikeiden asioiden äärelle omassa organisaatiossamme!” Näin kertoi eräs suomalaisen keskisuuren yrityksen markkinointijohtaja.

Täytyy toivoa, että noin ajatellaan muissakin suomalaisissa yrityksissä. Koska hän on aivan oikeassa: kilpailun kovetessa kannattaa kylmän rauhallisesti miettiä, mitkä ovat kaikkein tärkeimmät asiat juuri tällä hetkellä. Pohdinnan voi aloittaa aivan perustavanlaatuisten asioiden kertauksella. Ne selviävät vastaamalla rehellisesti seuraaviin seitsemään kysymykseen.

1. kysymys: Mikä on tavoitteemme, mihin tähtäämme yrityksenä? Minkä aseman haluaisimme saavuttaa? Ecco-kenkämerkillä visiona on olla maailman paras kenkienvalmistaja.

2. kysymys: Miksi olemme olemassa, mikä on yrityksemme tehtävä? Simon Sinekin kultaisissa kehissä keskellä on WHY, seuraavalla tasolla HOW ja kolmannella WHAT. Kerronta tapahtuu sisältä ulos. Useimmat yritykset aloittavat tarinan kertomalla mitä ne tekevät, sitten ehkä miten sen tekevät ja unohtavat tai eivät osaa kertoa, miksi sen tekevät, mihin uskovat. Hästensin missiona on ”…muuttaa ihmisten ajattelutapaa ja saada ihmiset priorisoimaan unta parantaakseen elämänlaatuaan.”

3. kysymys: Mitkä ovat ne tärkeät asiat ja päätökset, jotka täytyy toteutua ja joista pidetään kiinni, jotta pääsemme tavoitteeseemme? Onko yrityksemme alallamme edelläkävijä? Olemmeko tunnettuja silmiähivelevän kauniista designistamme? Olemmeko erityisen vahvassa asemassa jossain tietyssä segmentissä?

4. kysymys: Mitkä ovat yrityksemme ihmisten yhteiset arvot? Mitä ovat ne perimmäiset aatteet ja asiat, joihin uskomme ja jotka käytännössä toteutuvat päivittäin? Muutenhan ne ovat vain sanoja.

5. kysymys: Minkälaisia ihmisiä asiakkaamme ovat? Mitä he tekevät työkseen, minkä ikäisiä he ovat, mitä he odottavat saavansa, mitä heidän päässään liikkuu?

6. kysymys: Millaisia yrityksiä ovat kilpailijamme? Mitä ne tekevät hyvin, mitä vähemmän hyvin?

7. kysymys: Mikä erottaa meidät kilpailijoistamme? Missä me olemme maailman parhaita? Mistä olemme erityisen ylpeitä? Tämä nimenomaan asiakkaan silmin nähtynä.

Sharing is caring. Kerratkaa nämä asiat yhdessä. Silloin jokainen tietää, missä mennään ja minne on suunta. Ja ennen kaikkea, mitä pitää tehdä. Yksilönä, työparina, tiiminä, ryhmänä, osastona, yrityksenä.

Posted on February 20, 2015 and filed under Johtaminen, Asemointi.