Kolmas peruspilari: yrityksen strategia

Yrityksellä on tavoite, johon se tähtää. Yrityksen missio on se, mitä yritys tekee. Yrityksen strategiassa kerrotaan, miten yritys saavuttaa tavoitteensa. Se on suunnitelma, tiekartta, pelikirja, jonka avulla päästään maaliin.

Mitkä ovat yrityksen ydinvahvuudet, menestyksen avaimet, joihin se uskoo? Strategiassa määritellään, miten niistä pidetään huolta.

Jorma Ollila kertoo kirjassaan Mahdoton menestys, kuinka hän määritteli Nokiassa vuonna -92 neljä asiaa, jotka hän halusi viitoittamaan yrityksen kulkua kohti menestystä. Yhtiö oli huonossa kunnossa, se teki tappiota vuonna -91 29 M€ ja seuraavana vuonna 42 M€. Nokiassa oli silloin viisi toimialaa, joilla se operoi: matkapuhelimet, teleyhteydet, kulutuselektroniikka, kaapeliteollisuus ja perusteollisuus. Neljä asiaa olivat: Focused. Nokian täytyy keskittää toimintansa ja kaiken osaamisensa niihin toimialoihin, joihin se uskoi pärjätäkseen globaalina toimijana yhä kovenevassa kilpailussa. Global. Tuolloin Nokian maailmanvalloitus oli vasta orastava haave. ”Meiltä puuttuivat globaali logistiikka, markkinointi ja brändi… Olimme tottuneet vertaamaan itseämme Ruotsiin ja Ericsoniin, mutta se ei enää riittänyt.” Telecommunication oriented. Telekommunikaatio olisi se toimiala, johon Nokian tulisi keskittyä. High value added. Se tarkoitti, että tulevaisuudessa Nokian piti pystyä pitämään huolta siitä, että sen tekemissä tuotteissa olisi reilu kate.

Yrityksen peruspilaristossa strategialla on keskeinen rooli. Sillä yrityksen johto kertoo henkilöstölle, minne suuntaan yrityksen on mentävä. Strategia synnyttää luottamusta ja selkeyttää toimintaa.

Posted on March 7, 2016 and filed under Johtaminen, Brändi.