Tarina

Vuonna 1980 asuin vielä vanhempieni luona Oulussa Kaakkurissa. Avasin paikallisen Kaleva-sanomalehden keittiön pöydän ääressä. Aukeaman kokoinen Ecco-kengän ilmoitus mykisti minut. Ilmoituksessa oli valtavan kokoinen kenkä, jota pienet sotilaat yrittivät vallata. Niin hienosti ja vaikuttavasti kuva ja koko ilmoitus oli tehty, että päätin, että minusta tulee mainosmies.

Lukion jälkeen olin ensin oululaisessa pienessä mainostoimistossa, kävin armeijan, pyrin ja pääsin Helsinkiin opiskelemaan ja töihin. Valmistuin mainosgraafikoiden koulusta vuonna -86. Sen jälkeen olen työskennellyt suunnittelijana useissa helsinkiläisissä toimistoissa, tehnyt mainontaa ja markkinointia kymmenille erikokoisille yrityksille satojen brändien parissa, eri toimialoilta, makeisista paperikoneiden hallinnanohjausjärjestelmiin.

Olen ollut etuoikeutettu saadessani työskennellä lahjakkaiden ja asialleen omistautuneiden ihmisten kanssa. Heiltä olen saanut suunnattoman määrän tietoa ja kykyä ymmärtää yritysten ja ihmisten välistä kanssakäymistä. 

Minua on aina kiinnostanut, mikä tekee brändistä brändin: Mitä kaikkea sen rakentaminen pitää sisällään ja mitkä asiat sen syntyyn, hallintaan ja kehittämiseen vaikuttavat? 

Vuonna 2013 sain mahdollisuuden perustaa oman yrityksen, joka on keskittynyt auttamaan pieniä ja hieman suurempia yrityksiä luomaan oman tapansa viestiä.

Happy Branding Companyn ajattelu lähtee siitä, että yrityksen brändi, olipa kyse sitten yritys- tai tuotebrändistä, ei voi olla merkityksellinen asiakkaalle, ennen kuin se on sitä omalle porukalle. Brändin kehittäminen pitää aloittaa yrityksen sisältä. 

Brändin kehittämistyö ei myöskään saa olla liian monimutkaista. Kyse on viestinnästä, tarinan kerronnasta, ihmisten kohtaamisista, toisten huomioimisesta, rehellisyydestä, aitoudesta, luottamuksen synnyttämisestä. Perin yksinkertaisista ja arkisista asioista. 

Brändin ytimen kirkastamisessa hahmotetaan, missä olemme hyviä ja miten itse haluamme meidät nähtävän potentiaalisen asiakkaan silmin. Kyse on siis asemoinnista.

Kun tiedämme, mitä voimme luvata asiakkaillemme, on brändin muotoilun aika. Vastaavatko yrityksen tai tuotteen ilme ja olemus sitä lupausta, jonka haluamme asiakkaille viestiä? Ovatko eri kohtauspisteissä olevat elementit ja viestit samansuuntaisia vai ristisriidassa keskenään?

Lopuksi on brändin jalkautuksen aika, jossa strategisesti tärkeimmät välineet muotoillaan vastaamaan brändiä. Asemoiko ensimmäiset sekunnit nettisivuilla yrityksen brändin oikein? Onko myyjällä hyvä fiilis esitellessään yrityksen powerpoint-esitystä? 

Brändiin kannattaa sijoittaa jonkin verran ajatustyötä, jonkin verran aikaa ja kohtuullisesti rahaa. Ne kaikki tulevat moninkertaisesti takaisin.

 

Pekka Ruokolainen