Posts filed under Asemointi

Seitsemän peruskysymyksen äärellä

”Minusta on ihan hyvä, että ajat ovat tiukat. Tavallaan toiminta on helpompaa, koska nyt teemme vain tärkeimpiä asioita. Kova kilpailutilanne saa aikaiseksi asioiden priorisointia ja ihmiset oikeiden asioiden äärelle omassa organisaatiossamme!” Näin kertoi eräs suomalaisen keskisuuren yrityksen markkinointijohtaja.

Posted on February 20, 2015 and filed under Johtaminen, Asemointi.

Myynti on markkinointia ja markkinointi on myyntiä

Kuinka voisimme auttaa myyjiä? Onko oikoteitä olemassa? Voidaanko todellista kilpailuetua rakentaa yhdessä yössä, parissa viikossa tai kuukaudessa? Ellei ole mahdollisuutta tuoda aivan uusia palveluita tai tuotteita markkinoille, jotka on esimerkiksi hinnoiteltu radikaalisti, tai joiden asiakkaalle tuottama hyöty on aivan eri planeetalta kuin kilpailijoiden vastaavissa, ehdottaisin perusasioiden tarkistamista. Hokkuspokkusta se ei tuota, kaikki ei muutu yhdessä yössä, mutta toisaalta, seuraavien asioiden läpikäyminen ei vie kovinkaan kauan.

Posted on August 4, 2014 and filed under Asemointi, Johtaminen, Markkinointi.

Aloita kertomalla miksi

Simon Sinek kertoo kirjassaan Start with Why miten Steve Jobs ja Apple lanseerasivat iPodin vuonna 2007. Apple ei ollut ensimmäinen markkinoilla. Singaporelainen Creative Technology oli tuonut oman teknisesti erittäin kehittyneen mp3-soittimensa markkinoille jo 22 kuukautta aikaisemmin. Creativen lupaus oli: ”5GB mp3-player”, he siis kertoivat, kuinka edistyksellinen heidän soittimensa oli.

Posted on March 15, 2014 and filed under Asemointi, Johtaminen, Markkinointi.

Kahdeksan porrasta matkalla tulokselliseen viestintään

Brändin ytimen kirkastamisessa määrittelemme yhdessä yrityksen johdon ja henkilöstön kanssa yrityksen peruspilarit, eli ne asiat, jotka muodostavat yrityksen DNA:aan: tavoite, missio, strategia, arvot, segmentointi, kilpailijat ja positiointi. Siitä luonnollinen askel onkin jo hahmotella se lupaus, jonka voimme antaa asiakkaillemme, ja jonka takana jokainen yrityksessä voi seistä.

Posted on October 15, 2013 and filed under Johtaminen, Asemointi, Markkinointi.

Yrityskuva ja halo-efekti

Halo-efekti on yleistys, jossa jokin ihmisen huomiota herättävä positiivinen ominaisuus saa liittämään häneen muitakin positiivisia ominaisuuksia. Kun näen silmälasipäisen ihmisen, liitän häneen automaattisesti käsityksen opiskelemisesta ja lukemisesta. Tai jos hänen kehonkielensä on ryhdikäs ja reipas, kuvittelen hänet terveeksi ja hyväkuntoiseksi.

Posted on August 27, 2013 and filed under Markkinointi, Asemointi.

Mielipaikkani: paikka mielessäsi

Miten erotut muista, miten jätät muistijäljen asiakasehdokkaaseen? Vastaus löytyy ihmisen tavasta jäsennellä tietoa. Ilman systemaattisuutta aivot eivät pystyisi selviytymään siitä tolkuttomasta tietomäärästä, jota sinne päivän aikana kaadetaan. Mieli lokeroi asiat hyvin yksinkertaisesti: vain yksi voi olla tehokkain. Tai palvelevin. Tai nopein. Tai edullisin.

Posted on July 24, 2013 and filed under Asemointi, Markkinointi.