Mielipaikkani: paikka mielessäsi

Happy Branding Company_mind.jpg

Miten erotut muista? Kuinka jätät muistijäljen asiakasehdokkaaseen?

Vastaus löytyy ihmisen tavasta jäsennellä tietoa. Ilman systemaattisuutta aivot eivät pystyisi selviytymään siitä tolkuttomasta tietomäärästä, jota sinne päivän aikana kaadetaan. Mieli lokeroi asiat hyvin yksinkertaisesti: vain yksi voi olla tehokkain. Tai palvelevin. Tai nopein. Tai edullisin.

Mieli lokeroi, ja jos yrityksesi ei nouse missään luokassa potentiaalisen asiakkaan mielessä korkeimmalle paikalle, hän ei sitä noteeraa. Hän unohtaa yrityksesi.

Mikä on yrityksesi lupaus? Mikä on sellainen asia, johon jokainen yrityksessäsi voi sitoutua? Se lupaus pitää näkyä, maistua ja kuulua jollain tavalla kaikissa kohtaamisissa asiakkaan kanssa. Jos yrityksesi lupaa alansa parasta palvelua, myös nettisivusi täytyy viestiä toiminnoillaan samaa asiaa. Kun asiakas saapuu toimipisteeseesi, vastaanotto on parhaan palvelun ilmentymä. Jälkimarkkinointi ennakoi ja ottaa asiakkaaseen yhteyttä, ennen kuin hän osaa edes ajatella mahdollista lisäpalvelua. Vaikka juuri sillä hetkellä hänellä ei tarvetta olisikaan, jo ele siitä, että ajattelet asiakkaasi parasta, jättää muistijäljen.

Kun mietit kilpailijoitasi, mieti samalla, ovatko ne vallanneet asiakasehdokkaiden mielissä jo jonkin paikan, jonkin kriteerin kärkisijan? Mitä muita paikkoja on vielä vapaana? Ja missä yrityksesi on parempi kuin yksikään kilpailijasi?

Kun mietitään viimeisen päälle hiottua käyttäjäkokemusta, tulee mieleen Apple. Turvallisuudesta tulee mieleen Volvo. Automerkit ovat muutenkin hyviä harjoituskohteita; Mini: Fun. Alfa Romeo: Urheilullisuus. BMW: Ajamisen nautinto. Citroen: Mukavuus.

B2B-markkinoinnissa brändejä arvioidaan tietysti aivan eri vinkkeleistä, mutta samoja perustunteita ne silti herättävät. Kuten turvallisuutta, luotettavuutta, mielihyvää, iloa.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Missio eli yrityksen tehtävä

Next
Next

Yrityskuva ja halo-efekti