
Brändikäsikirja: näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen.
Kirja kertoo, kuinka yritys voi kehittää yritysbrändiään Brändin kirkastus -ohjelman avulla. Lisäksi se kertoo laajemmin brändistä, sen tarkoituksesta ja merkityksestä. Kirjassa on teoriaosion lisäksi käytännöllisiä harjoituksia, joiden avulla voi tehdä prosessin ensimmäisen osan (brändin ytimen kiteytys) organisaatiossa ja jotka auttavat toisessa ja kolmannessa vaiheessa arvioimaan eri asioita. Lisäksi eri aihealueita valaistaan esimerkkien avulla.
Kirjan kustantaa Kauppakamari.
Osta kirja täältä.
Näin kirja syntyi
Olin yrittäjänä ja brändiasiantuntijana saanut työskennellä useiden kymmenien suomalaisten yritysten kanssa ja nähnyt lähietäisyydeltä, miten keskimääräisesti suomalaiset yritykset toimivat markkinoinnin ja brändin rakentamisen osalta.
Usein miten yrityksen johdon aika menee kädet savessa joko myynnin tai tuotekehityksen – tai pahimmassa tapauksessa molempien – parissa. Aikaa markkinointiin paneutumiselle ei tahdo löytyä. Toisaalta taas ei haluta investoida niin paljoa, että firmaan palkattaisiin henkilö varta vasten markkinoinnista huolehtimiseen. Periaatteessa kyllä tiedostetaan, että asia olisi tärkeä, ja että siihen kannattaisi panostaakin, ei vain oikein tiedetä, mistä pitäisi aloittaa.
Kehitin brändin kirkastus -työkalun juuri tällaisille yrityksille auttamaan hahmottamaan, mitä asioita kannattaisi tehdä ja missä järjestyksessä.
Ja kun huomasin, kuinka hyvin työkalu käytännössä toimii, tuli ajatus tehdä asiasta kirja. Otin yhteyttä Kauppakamarin Taina Parviaiseen ja esitin idean kirjasta. Taina vastasi rohkaisevasti “Ehkä”, mutta halusi, että laadin kirjasta suunnitelmia hieman pidemmälle ja otan sitten uudelleen yhteyttä. Näin teinkin. Lensimme vaimoni Nupun kanssas kuudeksi päiväksi Alicanteen, jossa kirjoitin kirjan perustekstin. Muutaman viikon päästä minulla oli lähettää Tainalle taitettu ja kuvitettu pdf kirjasta. Pian sen jälkeen allekirjoitin kustannussopimuksen. Nyt kirjasta on otettu jo toinen painos.
Pekka Alicantessa