Blogi
Yksinkertainen brändi, osa 10:
“Everything should be made as simple as possible, but not simpler”, Einstein kuulemma sanoi. Tämä pätee ennen kaikkea viestintään. Mitä yksinkertaisemmassa muodossa asiat ovat, sen ymmärrettävämpiä niistä tulee vastaanottajalle. Ja sen helpompaa on brändistä viestiminen. Haasteena on vain se, että yksinkertaistaminen on vaikeaa. Se vaatii paljon työtä. Lisäksi siitä on myös vaivaa.
Yksinkertainen brändi, osa 9:
Onko yritysbrändin erinomaisuus kiinni yrityksen koosta? Voiko vihtijärveläisen nuohousyrityksen brändi olla omassa markkinassaan yhtä vahva kuin vaikkapa Apple on älylaitteissa?
Yksinkertainen brändi, osa 8
Yritysbrändi ei synny itsestään. Sen kehittäminen on johdonmukaista ja kurinalaista toimintaa. Kehittämistyössä on toimitusjohtajalla iso vastuu. Ellei hän koe yrityksen mainetta ja vetovoimaisuutta tärkeäksi, ja tuo yrityksen brändiä omassa työssään eri yhteyksissä niin yrityksen omalle porukalle ja asiakkaille esille viikoittain, ei sitä voi muiltakaan odottaa. Esimerkin voima on vahva.
Yksinkertainen brändi, osa 7
Katselin nuorten leijonien, siis alle kaksikymppisten nuorten miesten MM-ottelua Ruotsia vastaan (jonka lopulta Suomi voitti todella jännittävien hetkien päätteeksi). Erätauolla oli juttu göteborgilaisesta Frölunda-seurasta.
Yksinkertainen brändi, osa 6
Kun teknologian kehityksen ansiosta ihmisten käyttäytyminen muuttui, myös mainonta sellaisenaan, kuin me olimme sen oppineet ymmärtämään, muuttui. Enää ei markkinoija pystynyt yhdellä tai kahdella medialla vangitsemaan kohderyhmänsä huomion.
Yksinkertainen brändi, osa 5
Monesti ajatellaan, että kaikki brändiin liittyvät manööverit ovat paitsi aikaa vieviä, myös tolkuttoman kalliita.
Eivät ne aina ole.
Yksinkertainen brändi, osa 4
Eri alojen asiantuntijoilla on yksi yhteinen piirre: he ihastuvat omaan asiaansa ja unohtavat, että asiakasta ei kiinnosta niinkään kyseinen tuote tai palvelu, vaan se, mitä hyötyä hänelle niistä on.
Yksinkertainen brändi, osa 3
Periaatteessa brändin yksinkertaistaminen on yksinkertaista: kirkastetaan se helposti viestittävään muotoon. Prosessissa on kaksi vaihetta: ensimmäisessä vaiheessa sanoitetaan brändin ydin lupaukseksi. Toisessa vaiheessa muotoillaan brändi vastaamaan kyseistä lupausta.
Yksinkertainen brändi, osa 2
Brändin yksinkertaistaminen tarkoittaa sitä, että brändin avainviesti pelkistetään yhdeksi lupaukseksi.
Eikä miksi tahansa lauseeksi, vaan sellaiseksi, johon on kiteytetty se lisäarvo, jolla asiakkaalle on oikeasti merkitystä.
Yksinkertainen brändi, osa 1
Yksinkertainen on kaunista. Mutta se on myös käytännöllistä. Ja jos puhutaan viestien lähettämisestä ja vastaanottamisesta, on yksinkertaistaminen perillemenon kannalta välttämätöntä.
Yhdenmukainen brändi
Kävimme hiljattain vaimoni kanssa Vantaan Ikeassa. Se toi mieleeni tuttuja fiiliksiä kahdenkymmenen vuoden takaa, jolloin uusioperheemme otti ensimmäisiä yhteisiä askeleitaan. Silloin tuli aika usein vierailtua jommassa kummassa pääkaupunkiseudun liikkeessä.
Brändi on elämys
Se, mihin yritys uskoo, mistä se tulee ja minne se on menossa, miten yritys käyttäytyy ja miltä se näyttää, näillä kaikilla on iso ja tärkeä rooli asiakkaiden hurmaamisessa, työntekijöiden sitouttamisessa ja tuloksen tekemisessä.
Lupaus 10 sekunnissa
Paitsi ulkoisessa viestinnässä, myös oman porukan kesken hyvin sanoitettu lupaus toimii kaikessa tekemisessä suunnannäyttäjänä, kompassina jokapäiväisessä toiminnassa. Se yhdistää tiimisi, kirkastaa yrityksen tarkoituksen ja helpottaa vaikeiden päätösten tekemisessä.
Vahva yritysbrändi
Vahva yritysbrändi on näin taantuman aikana vielä arvokkaampi kuin nousukautena. Lue, mitkä kolme etua vahva yritysbrändi tuo, olipa toimiala mikä tahansa.
Mitä brändin kirkastuksesta seuraa?
Kun työntekijät otetaan mukaan hankkeeseen, tapahtuu kaksi asiaa: ensinnäkin johto saa sellaista tietoa kentältä ja joka puolelta organisaatiota, jota se ei muuten saisi. Toisekseen: työntekijät sitoutuvat brändiin, koska ovat itse sitä olleet kehittämässä. Näin heistä tulee brändilähettiläitä.
Nimeään suurempi autobrändi
”Olin juuri parkkeerannut autoni, kun huomasin edessä olevasta autosta nousseen noin seitsemänkymppisen herran lähestyvän. Hän koputti ikkunaan. Laskin sen. Mies sanoi ystävällisellä äänellä:
Yrityksen tarkoitus
Tarkoitus on yrityksen olemassaolon juurisyy. Sillä tarkoitetaan niitä asioita, joita yritys tuottaa sille yhteisölle, johon se kuuluu.
Parasta markkinointia
Jotta asiakas yllättyisi positiivisesti, täytyy asiakaspalvelutilanteen tai muun kohtaamisen tuotteen tai palvelun kanssa onnistua hyvin.
Se taas vaatii henkilökunnalta omistautumista kohtaamiselle. Heidän roolinsa brändin luomisessa on ratkaisevan tärkeää.