Superbrändin keskellä ovat ihmiset

Usein asiakas sijoitetaan brändin keskelle. Tuotteet ja palvelut suunnitellaan ja tuotetaan täyttämään asiakkaiden tarpeet. Vain siten voidaan tuottaa asiakkaille aitoa lisäarvoa.

Superbrändin keskelle tuodaan toinenkin ryhmä: työntekijät.

Superbrändi ei synny, jos jompaakumpaa ryhmää ei huomioida.

Superbrändi välitetään ihmiseltä ihmiselle.

Siksi molemmat ryhmät – työntekijät ja asiakkaat – ovat superbrändissä avainasemassa. Ilman hyvää työntekijäkokemusta ei synny hyvää asiakaskokemusta. Ja päinvastoin.

Ja siksi luomassani Superbrändiohjelman toisessa vaiheessa keskitytään brändin välittämiseen ensin työntekijöille, ja sen jälkeen heidän kauttaan asiakkaille.

Jos haluat luoda yrityksestäsi superbrändin, voin auttaa sen tekemisessä. Lue lisää Superbrändiohjelmasta täältä.

Mutta brändiin vaikuttavat muutkin ihmiset kuin asiakkaat ja työntekijät. Muita segmenttejä, jotka sinun brändin rakentajana täytyy huomioida ovat omistajat, alihankkijat, yhteistyökumppanit, jälleenmyyjät, potentiaaliset työntekijät, potentiaaliset asiakkaat, media sekä rahoituslaitokset ja vastaavat, kuten esimerkiksi virkamiehet.

He kaikki vaikuttavat omalta osaltaan brändiin. Ajattele, kuinka suuri muutos tapahtuu brändin kokonaisvaikutuksessa, jos jokaisen arvoketjun segmentin suhtautuminen brändiin muuttuu positiivisemmaksi!

Ja kääntäen, jos joku suhtautuu brändiisi välinpitämättömästi, miten se vaikuttaa ketjuun. Jos vaikkapa jälleenmyyjä ei tunne, että brändisi kuuluisi olla sen ansaitsemalla myyntipaikalla, se vaikuttaa myyntiin välittömästi. Jos haluat tietää enemmän bränditehokkuusdiagnoosista, jolla saat selville brändisi kokonaisvaikutuksen, lue lisää täältä.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Next
Next

Näin superbrändi vaikuttaa koko arvoketjuun