Superbrändi-ohjelma

Näin tehdään brändi, joka on merkityksellinen työntekijöille ja asiakkaille.

Ensimmäinen vaihe:

Brändin luominen

Brändin luominen tarkoittaa brändin kirkastamista. Tässä ensimmäisessä vaiheessa johtoryhmän kanssa pidettävissä työpajoissa brändin ydin kiteytetään lupaukseksi.

Lupaus perustuu asemointiin, jonka yritys on valinnut itselleen ja jossa se tarjoaa ainutlaatuisella tavalla asiakkaalle merkittävää lisäarvoa paremmin kuin kukaan muu.

Työpajojen määrä on 2-3.

Kun lupaus on määritelty, on seuraavana vuorossa brändin muotoilu, jossa kirjoitetaan tarina, manifesti ja hissipuhe. Tässä vaiheessa myös määritellään yrityksen identiteetti, eli ilme ja olemus eri välineissä vastaamaan ytimen kiteytyksessä määriteltyä asemointia.

Brändin muotoilun tekee Happy Branding Company yhteistyössä johtoryhmän kanssa.

1.1. Brändin ytimen kiteytys

Määritellään yrityksen tarkoitus, visio, missio, strategia, arvot, asiakkaat, kilpailijat, asemointi ja lupaus.

1.2. Brändin muotoilu

Kirjoitetaan tarina, hissipuhe ja manifesti. Luodaan slogan. Määritellään brändin identiteetti.

Toinen vaihe:

Brändin välittäminen

Toisessa vaiheessa brändi välitetään ensin työntekijöille ja sen jälkeen asiakkaille.

Työntekijät ovat avainhenkilöitä brändin kehittämisen kannalta. Useinhan heistä tulee asiakkaiden silmissä brändin kasvot. Innostunut ja motivoitunut henkilökunta on yrityksen arvokkain voimavara.

Brändi ei voi olla merkityksellinen asiakkaille, ellei se ole sitä ensin omalle porukalle. Hyvä johtaja ymmärtää tämän ja pitää huolen siitä, että brändistä puhutaan joka viikkoisissa palavereissa muodossa tai toisessa.

Tässä toisessa vaiheessa pidetään tarpeenmukainen määrä työpajoja henkilöstölle. Happy Branding Company luo työpajojen lisäksi brändimanuaalit ja muut välineet brändin tuomiseksi osaksi arkea yhteistyössä johtoryhmän kanssa.

2.1. Brändin kirkastus työntekijöille

Tehdään brändistä merkityksellinen henkilöstölle. Luodaan yhdessä yhteiset pelisäännöt. Käydään läpi eri ostopolut. Määritellään asiakas- ja työntekijäkokemus. Tuodaan brändi luonnolliseksi osaksi arkea. Luodaan brändikirja ja -manuaalit. Luodaan some-strategia. Laaditaan strategiakuva.

2.2. Brändin kirkastus asiakkaille

Tehdään brändistä merkityksellinen asiakkaille. Jalkautetaan brändi eri kohtaamispisteisiin. Määritellään, kuinka brändi käyttäytyy asiakkaiden luona eli mitä teemme joka kerta, kun kohtaamme asiakkaan ja mitä emme tee koskaan.

Kolmas vaihe:

Brändin hoivaaminen

Kolmannessa vaiheessa keskitytään brändille uskollisten asiakkaiden ja brändin välisen suhteiden hoivaamiseen.

Tavoitteena on, että brändin tosifaneista muodostuu samanhenkisten ihmisten heimo, joille brändi on tärkeässä roolissa heidän elämässään.

Kolmannessa vaiheessa luodaan suunnitelma ja toteuma asiakassuhteen hoivaamiseksi.

3.1 Brändin hoivaaminen

Luodaan suunnitelma, kuinka brändin uskollisista ystävistä, faneista ja seuraajista eli heimosta pidetään huolta. Suunnitelma pitää sisällään tapahtumia ja toimenpiteitä, joista muodostuu vuosikello.

Esimerkiksi uutiskirjeiden, blogien, videoiden ja muiden sisältöjen suunnitelma on osa asiakasuhteen hoivaamista, sekä erilaiset tapahtumat, palkitsemiset, joilla asiakkaita kannustetaan luomaan sisältöjä eri kanaviin.