Näin superbrändi vaikuttaa koko arvoketjuun

Superbrändi on asiakkaan tunnetila yrityksen brändiä kohtaan.

Mutta se on myös oman organisaation, jokaisen työntekijän suhtautumista brändiin.

Elleivät he koe olevansa osa superbrändiä, eivät asiakkaatkaan koe saavansa superbrändiä.

Superbrändin syntyminen edellyttää, että koko organisaatio on sitoutunut yhteiseen tavoitteeseen ja kaikki toimivat samalla aaltopituudella.

Kun näin tapahtuu, työn laatu paranee jokaisella osa-alueella. Tästä seuraa tehokkaampaa toimintaa. Ja tästä taas seuraa parempaa tulosta.

Brändillä on vaikutusta moneen ihmiseen, ja jokaiseen, joka kuuluu sen arvoketjuun.

 

Mieti, kuinka suuri muutos tapahtuu brändin kokonaisvaikutuksessa, jos jokaisen arvoketjun segmentin suhtautuminen brändiin muuttuu positiivisemmaksi.

Jokaisen ihmisen asenne vaikuttaa. Kuten jääkiek­kovalmentaja Juhani Tamminen sanoo, 95 pro­sentin asenteella saadaan vain 50 prosentin tulos.

Otetaan esimerkki. Teemme yritykselle bränditehokkuusdiagnoosin. Haluamme arvioida brändin kokonaisvaikutusta yrityksen arvoketjun viiden tärkeimmän segmentin kautta: nykyiset asiakkaat, potentiaaliset asiakkaat, työntekijät, alihankkijat ja myyntikanavat.

Ulkopuolinen toimija haastattelee kustakin seg­mentistä viisi henkilöä. Kukin haastateltava arvioi brändin merkittävyyttä itselleen asteikolla 1-5, jossa 1 tarkoittaa ”ei lainkaan merkityksellinen” ja 5 ”erittäin merkityksellinen”. Näin saadaan segmen­tin keskiarvo. Ajatellaan, että tämän esimerkkiyri­tyksen segmentit ovat arvioineet brändin merkittä­vyyttä seuraavasti:

Nykyiset asiakkaat: 3,0

Potentiaaliset asiakkaat: 1,5

Työntekijät: 2,5

Alihankkijat: 3,5

Myyntikanavat: 2,0

Johdon kanssa määritellään jokaiselle segmentille painotusluku siten, että niiden summa on 1,0. Esi­merkiksi näin: nykyiset asiakkaat 0,3, potentiaali­set asiakkaat 0,2, työntekijät 0,2, alihankkijat 0,15 ja myyntikanavat 0,15.

Segmenttien painotettu arvo saadaan kertomalla segmentin arvo painotusluvulla. Bränditehokkuus­luku on näiden arvojen keskiarvo, joka tässä esi­merkissä on 2,53.

Bränditehokkuuslukua voidaan parantaa nosta­malla brändin merkittävyyttä työntekijöiden ja potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.

Jos haluat luoda yrityksestäsi superbrändin, voin auttaa sen tekemisessä. Lue lisää Superbrändiohjelmasta täältä.

Tai, jos sitä ennen haluat läpivalaista brändisi tilan Bränditehokkuusdiagnoosilla, voit lukea siitä lisää täältä.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Next
Next

Superbrändi vetää puoleensa parempia, sitoutuneempia tekijöitä