Superbrändi vetää puoleensa parempia, sitoutuneempia tekijöitä
Mitkä tekijät vaikuttavat työssä viihtymiseen?
Työpaikan kulttuuri on tärkeä tekijä työntekijöiden viihtymistä ajatellen. Kulttuuri voi olla brändiä tukevaa tai heikentävää. Se voi olla positiivinen, kannustava ja avoin, tai negatiivinen, ei-kannustava ja sulkeutunut.
Silloin kun yritysbrändi on superbrändi myös työntekijöilleen, yrityksessä on yhteiset arvot, selkeät toimintatavat, johdonmukainen ja tasa-arvoinen johtaminen, aktiivinen viestintä, turvallinen ja siisti työympäristö sekä vahva yhteisöllisyys.
Lisäksi työntekijöiden ammattitaitoon panostetaan jatkuvasti erilaisilla koulutuksilla ja urapoluilla.
Näin aikaansaatu kulttuuri vetää puoleensa paitsi asiakkaita, myös parempia tekijöitä. Se on yksi tunnusmerkki superbrändille.
Tein joitain vuosia sitten asiakaslehden Turvanasi-ketjulle (sammutin- ja paloturvallisuuden asiantuntijaketju) ja haastattelin siihen Mehiläisen psykologia. Hän kertoi, mitkä asiat tekevät työntekijälle turvallisen työpaikan. Siihen vaikuttavia asioita on yllättävän paljon. Turvallisuuden tunne on avainasemassa, jotta ihminen pystyy tekemään työtä niin, että hän voi omistautua täysipainoisesti siihen.
Turvata Oy Ab:n asiakaslehti Kipinä, 2020