Superbrändi luo enemmän arvoa myös työntekijöille

Hyvän asiakaskokemuksen syntymiseen saattaa vaikuttaa useita ihmisiä, joskus useita kymmeniäkin.

Ajatellaanpa yritystä, joka suunnittelee, valmistaa ja asentaa teollisuudessa käytettävää laitetta. Jokainen kohtaaminen yrityksen työntekijän kanssa joko vahvistaa tai heikentää sitä mielikuvaa, joka asiakasyrityksen ihmisille syntyy asentajayrityksestä.

Kun työntekijä on otettu mukaan yrityksen brändin kehittämiseen, hän kokee saavansa arvostusta, on motivoitunut ja innostunut. Näin hänelle annetaan edellytykset kokea positiivinen työntekijäkokemus omassa työssään ja jokaisessa asiakaskohtaamisessa.

Etenkin B2B-yrityksissä, joissa asiakkaat muodostavat brändikokemuksen asioidessaan yrityksen henkilöstön kanssa, voidaan todeta, että työntekijät ovat avainhenkilöitä brändin rakentamisessa. Hehän hyvin usein ovat brändin kasvot asiakkaille.

Kun työntekijä kokee tekevänsä merkityksellistä työtä, se antaa hänen elämälleen sisältöä ja tarkoituksen. Suhde työnantajaan vahvistuu.

Työntekijä, joka viihtyy työssään, kertoo siitä myös eteenpäin. Työnantajakuva kehittyy, ja yritys voi kilpailla alan parhaista tekijöistä.

Yrityksen brändi ei voi olla merkityksellinen asiakkailleen, ellei se ole sitä ensin työntekijöille. Jos haluat rakentaa superbrändin, aloitat luomalla sen ensin omalle porukalle.

Jos haluat luoda yrityksestäsi superbrändin, joka merkitsee enemmän myös työntekijöille, voin auttaa sen tekemisessä. Lue lisää Superbrändiohjelmasta täältä.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Superbrändi vetää puoleensa parempia, sitoutuneempia tekijöitä

Next
Next

Superbrändi luo enemmän arvoa asiakkaille ja omistajille