Superbrändi luo enemmän arvoa asiakkaille ja omistajille

Kuten tunnettua, yritys voi tuottaa asiakkailleen taloudellista arvoa (tuotot, kulusäästöt, omaisuuden kasvattaminen), funktionaalista arvoa (helppous, vaivattomuus, ajan ja vaivan säästö), emotionaalista arvoa (positiivinen tunnejälki) ja symbolista arvoa (egoistinen ja altruistinen).

Mutta superbrändi luo lisäarvoa. Se kun on saavuttanut erikoisaseman käyttäjänsä elämässä.

Voisi oikeastaan sanoa, että superbrändistä on tullut hänelle kuin hyvä ystävä.

Ja aivan kuten hyvän ystävänkin kanssa, joskus superbrändiltä voidaan odottaa enemmän joustamista, mutta toisaalta sille voidaan myös antaa anteeksi enemmän kuin jollekin toiselle.

Perustana suhteelle on luottamus ja molemminpuolinen arvostus.

Joskus superbrändistä on saattanut tulla osa käyttäjänsä identiteettiä ja persoonaa, ihan kirjaimellisestikin, kun ihminen on tatuoinut brändin ihoonsa.

Tuotteiden ja palveluiden toimivuus, luotettavuus ja laatu sekä ihmisten väliset suhteet ovat keskeisiä tekijöitä niin liiketoiminnan kuin brändin menestyksen kannalta.

Ja silloin, kun kaikki palaset loksahtavat paikoilleen – ihmisten välinen kemia mukaan luettuna – on kaikki edellytykset superbrändin syntymiselle olemassa.

Omistajia kiinnostaa omistamansa yrityksen arvon kasvu. Brändin kehittäminen on sijoitus, jonka tuotto täytyy arvioida pitkällä aikavälillä. On selvää, että jos  avainasiakkaat mieltävät brändin arvon niin, että sillä on mahdollisuuksia olla superbrändi, sen vaikutus koko liiketoimintaan on merkittävä.

Asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen brändin kehit­täminen vaatii jatkuvaa muutosvalmiutta ja koko organisaation yhteistä ymmärrystä brändin arvoista.

Mutta ilman omistajien tahtotilaa se ei ole mah­dollista. Heillä ja toimivalla johdolla täytyy olla selkeä tahtotila nostaa yrityksen toiminta seuraavalle tasolle tekemällä yrityksen brändistä asiakkailleen superbrändi.

Jos haluat luoda yrityksestäsi superbrändin, joka luo enemmän arvoa, voin auttaa sen tekemisessä. Lue lisää Superbrändiohjelmasta täältä.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Superbrändi luo enemmän arvoa myös työntekijöille

Next
Next

Superbrändi-kirja on nyt julkaistu e-kirjana!