Superbrändiohjelman prosessi

Onko teidän yrityksessänne tehty brändityötä? Ehkä sinua kiinnostaa kuulla, kuinka Superbrändiohjelma toimii käytännössä ja voit verrata eri käytäntöjä.

Kyseessä on kolme kuukautta kestävä ohjelma.

Ensimmäinen vaihe, brändin luominen, on hyvä työstää pienemmällä porukalla, esimerkiksi johtoryhmän kanssa. Työ voidaan tehdä joko sisäisesti tai organisaation ulkopuolisen henkilön fasilitoimana.

Hyväksi käytännöksi on osoittautunut pohtia asioita etukäteistehtävinä ennen työpajoja. Osallistujille lähetetään kussakin työpajassa käsiteltävät aihealueet etukäteen ja pyydetään heitä itsenäisesti pohtimaan asioita valmiiksi, jotta itse työpajassa päästään suoraan asiaan.

Työpajassa muodostetaan 2-3 henkilön pienryhmät, joissa ensin keskustellaan kustakin asiasta ja pyritään muodostamaan mielipide, näkemys. Lyhyiden ryhmätyösessioiden jälkeen kukin ryhmä esittelee näkemyksensä muille, ja kun kaikki ryhmät ovat esitelleet mielipiteensä, keskustellaan asiasta yhdessä. Session lopuksi pyritään kirjaamaan yhteinen näkemys ylös jatkokehitystä varten.

Kunkin brändityöpajan jälkeen vetäjä tekee yhteenvedon työpajan aikaansaannoksista ja jakaa sen muille sekä antaa seuraavan työpajan etukäteistehtävät ja aikataulun.

Brändin ytimen kiteytys kestää yleensä kolme työpajaa. Työpajat on hyvä pitää puolen päivän mittaisina. Tietysti on mahdollista pitää koko päivän pituisia brändityöpajoja, mutta yleensä asiat herättävät sen verran paljon keskustelua, että yhden päivän aikana ei ehditä käymään kaikkia asioita läpi.

Brändin muotoilun tekee ammattigraafikko tiiviissä yhteistyössä johtoryhmän kanssa.

Vaiheessa kaksi ”Välittäminen” brändistä tehdään merkityksellinen työntekijöille yleensä kahdessa tai kolmessa työpajassa erilaisin harjoitteilla ja ryhmätöillä. Näissä käydään läpi seuraavat asiat: kirkastettu brändi, yhteiset pelisäännöt, asiakkaan ostopolut, asiakas- ja työntekijäkokemus, brändi luonnolliseksi osaksi arkea, brändikirja ja -manuaalit, some-strategia ja strategiakuva.

Tämän jälkeen tehdään brändistä merkityksellinen asiakkaille: jalkautetaan brändi eri kohtaamispisteisiin, määritellään, kuinka brändi käyttäytyy asiakkaiden luona eli mitä teemme joka kerta, kun kohtaamme asiakkaan ja mitä emme tee koskaan.

Kolmannessa vaiheessa keskitytään brändille uskollisten asiakkaiden ja brändin välisen suhteiden hoivaamiseen, suunnittelemalla mitä ja milloin tehdään sellaisia toimenpiteitä, joilla pystytään entisestäänkin syventämään suhdetta asiakkaisiin.

Tavoitteena on, että brändin tosifaneista muodostuu samanhenkisten ihmisten heimo, joille brändi on tärkeässä roolissa heidän elämässään.

Haluatko kuulla lisää Superbrändiohjelmasta? Tai kiinnostaisiko kuulla bränditehokkuusdiagnoosista, jolla saat kokonaisvaltaisen käsityksen brändin merkityksestä eri segmenteissä? Sen avulla saat itse asiassa sellaista tietoa, jonka avulla pystyt arvioimaan, mikä on brändinne tila. Oikeasti. Varaa ilmainen verkkotapaaminen sinulle sopivaan ajankohtaan, niin kerron lisää. Tai laita meiliä. Minulle voi tietysti myös soittaa, numeroni on 050 356 0694.

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Next
Next

Näin rakennat yrityksesi brändistä superbrändin