Soraa vai murukahvia?
Soraa. Ei vaiskaan: murukahvia. Otin aamulla kuvan kännykällä, kun havahduin näkemään, kuinka paljon pienet kahvinmurut muistuttavat kivenmurikoilta. Kun rajasin kuvasta pois lasipurkin reunat, kuva todellakin olisi voinut olla otettu sorakasasta.
Meidän aivomme on rakennettu niin, että ne muodostavat nanosekunneissa mielikuvan, joka perustuu kokemuksiimme ja elämämme aikana muodostuneisiin käsityksiimme asioista. Tämä nopeuttaa aivoja tekemään johtopäätöksiä, jotka vaikuttavat suhtautumiseemme kyseiseen asiaan.
Brändit ovat mielikuvia. Ne muodostuvat kokemusten ja tuntemusten tuloksena asiakkaan päässä. Jokaisen asiakkaan mielikuva yrityksestä tai tuotteesta on ainutlaatuinen, koska kokemukset ja tuntemukset ovat jokaisella ihmisellä ainutlaatuisia.
Markkinoija voi kuitenkin vaikuttaa noiden mielikuvien yhdenmukaisuuteen toimimalla johdonmukaisesti ja suunnitellusti. Brändin kehittämisessä jokaisella kohtaamisella asiakkaan kanssa on merkitystä.
Näitä kohtaamisia syntyy vaihteleva määrä, riippuen yrityksen tuotteista ja palveluista.
Jos olen päättänyt käydä parturissa, naputtelen nettiosoitteeksi groom.fi ja varaan itselleni sopivan parturin, palvelun ja ajankohdan. Kun kyseisenä ajankohtana astun liikkeeseen, saan juuri sellaista palvelua kuin olin odottanutkin, ja jonka vuoksi olin valinnut kyseisen parturibrändin. Se mielikuva, jonka olin aiemmilla kerroilla mielessäni luonut, vahvistui edelleenkin.
Tai jos yritys tuottaa valaistusratkaisuja teollisuudelle, jokaisessa hankkeessa tapahtuu satoja kohtaamisia asiakasyrityksen työntekijöiden ja palvelun tarjoavan yrityksen työntekijöiden kesken. Jokainen kohtaaminen vaikuttaa brändin maineeseen ja loppujen lopuksi sen menestymiseen.
On siis tärkeää tiedostaa, että brändin syntymiseen vaikuttavat kaikki kohtaamiset ja se, että näissä kohtaamisissa työntekijöiden rooli on ratkaisevan suuri, jos tietynlaista mielikuvaa yrityksestä halutaan rakentaa.
Brändi ei voi olla merkityksellinen asiakkaille, ellei se ole sitä ensin omalle porukalle.
Tuohon lauseeseen sisältyy minun käsitykseni brändin kehittämisestä. Kaikki lähtee ihmisistä. Kaikki päätyy ihmisiin. Ihmiset tekevät brändin.
Strong brand. Happy people. Kun brändi voi hyvin, kaikki voivat hyvin.
Superbrändi on valmennusohjelma, jossa brändi kirkastetaan ensin työntekijöille ja sen jälkeen heidän kauttaan asiakkaille.
Kiinnostaako tietää ohjelmasta enemmän? Voit lukea siitä täältä.