Jos brändisi lupaus on vain “laatua ja hyvää palvelua”, valmistaudu hintakilpailuun.
Tee seuraavaa: keskeytä tämän lukeminen ja mene yrityksesi nettisivuille. Näetkö etusivulla yrityksesi lupauksen?
Aika monella yrityksellä ei ole lupausta lainkaan. Ja aika monella niillä yrityksillä, joilla lupaus on, se on jotain ympäripyöreää, joka ei liikauta oikeastaan ketään.
Miksi Superbrändi ei kilpaile hinnalla?
B2B-markkinoilla on liikaa yrityksiä, jotka kilpailevat samoista asiakkaista tarjoten "laatua ja hyvää palvelua". Tällöin päätöksenteko on puhdasta hinnan vertailua – ja katteet sulavat. Superbrändi hyppää tämän ansan yli luomalla ainutlaatuisen kilpailuedun.
Brändin yksi perustehtävistä on erottaa kilpailijoista. Kun Superbrändin ydin on kirkastettu, yritys löytää markkinoilta paikan, jossa se tarjoaa asiakkaalle ainutlaatuista lisäarvoa paremmin kuin kukaan muu. Jos et tiedä, miksi olette asiakkaalle ainoa vaihtoehto, et voi myöskään pyytää premium-hintaa.
Asemointi johtaa arvon myyntiin
Menestyvä myynti B2B:ssä ei ole tuotteiden ominaisuuksien luettelointia, vaan merkityksen ja arvon myymistä. Superbrändi-ohjelmassa keskitymme ensin asemointiin, jossa määrittelemme juuri sen ainutlaatuisen arvon, jonka asiakas teiltä saa. Tämä antaa sinulle oikeutuksen pyytää korkeampaa hintaa. Jos asiakas mieltää brändisi arvon korkeaksi, hänelle syntyy mielikuva, että se on paras ja ainoa vaihtoehto. Silloin hän ei halua luopua siitä mistään hinnasta.
Toimitusjohtajan toimenpiteet
Tämä vaatii systemaattista tekemistä ja valintoja, jotka tukevat erottautumista kaikissa kohtaamispisteissä.
Vahvista yrityksen tarkoitus ja missio luomalla emotionaalisen eron.
Kiteytä Lupaus tukemaan ainutlaatuista asemaasi.
Varmista, että visuaalinen identiteetti ja jokainen työntekijän kohtaaminen asiakkaan kanssa tukevat Lupausta johdonmukaisesti.
Superbrändi muuttaa yrityksesi tuottamat hyödyt asiakkaalle ainutlaatuiseksi merkitykseksi – se on se kilpailuetu, joka ohittaa hinnan.
Onko yrityksesi brändi valmis irtautumaan hintakilpailusta? Tutustu Superbrändiohjelmaan, jolla kirkastat erottautumisen.