Miksi PK-yrityksen kannattaa lisätä kilpailukykyään brändin kehittämisellä?

Useissa yrityksissä viestintää ei mielletä kilpailukeinoksi. Siitä voi kuitenkin tulla yritykselle kaikkein vahvin menestystekijä. Yritykset, joissa viestinnän rooli ymmärretään kaikilla tasoilla ja kaikkiin suuntiin, usein menestyvät kilpailijoitaan paremmin. Yrityksen brändin kehittäminen on hyvä ja suhteellisen yksinkertainen tapa tehdä viestinnästä kilpailukeino. 

Mutta miksi on syytä miettiä sellaisia asioita kuin yrityksen tavoite tai missio, puhumattakaan yrityksen tarkoituksesta? 

Niin kauan kun yrityksessä eri toiminnoista vastaavat ihmiset, näillä asioilla on suuri merkitys. Ihmisten työssäviihtymiseen ja sitä kautta työn tehokkuuteen vaikuttavat muutkin asiat kuin työstä saatu rahallinen korvaus. Työn merkityksellisyys nousee yhdeksi motivaatiotekijäksi, etenkin kun puhutaan nuoremmista työntekijöistä. Yrityksen tarkoitus, visio ja missio voivat inspiroida ja antaa suunnan kaikelle toiminnalle. Ja tietysti yhä useampia asiakkaita kiinnostavat nämä asiat.

Brändin kehittämiseen voi sijoittaa valtavan määrän rahaa, ja se voi viedä vuosia aikaa, mutta harvalla PK-yrityksellä on käytössään sellaisia resursseja.

Jokainen yritys on ainutlaatuinen. Niiden lähtökohtatilanteet ovat erilaisia, samoin tavoitteet ja tarpeet.

Brändin kirkastus on ratkaisu, jolla yritys tekee brändistä aidon kilpailukeinon.