Tarkoituksesta lupaukseen

Näin teet yrityksestä vetovoimaisen asiakkaille ja työntekijöille

Verkkokurssi, jonka avulla määritellään yrityksen brändin keskeiset asiat. Sisältää yhteensä 11 osiota, joissa on video, kirjallinen aineisto kuvineen ja tehtäviä. Toimii joko itseopiskeluun tai runkona kolmelle brändityöpajalle.

Kurssilla määritellään brändin peruspilaristo: yrityksen tarkoitus, visio, missio, strategia, arvot, asiakkaat, kilpailijat, asemointi ja lopuksi kiteytetään kaikki yhdeksi lupaukseksi.

Tällä videolla kerron lyhyesti, mistä brändin ytimen kiteytyksessä on kyse

Yli 40 vuoden kokemus puristettu kolmeksi brändityöpajaksi.

  • Brändin ytimen kiteytys

    Tarkoitus

    Visio eli yrityksen tavoite

  • Missio eli yrityksen tehtävä

    Strategia eli yrityksen menestystekijät

    Arvot

    Asiakkaat

  • Kilpailijat

    Asemointi

    Lupaus

    Lopuksi

  • Näin jalkautat brändin arkeen: Neljä käytännön vinkkiä

Kurssi on tehty helposti omaksuttavaksi. Se koostuu lyhyistä videoista, tekstimateriaalista kuvineen sekä tehtävistä, joissa pääset pohtimaan oman yrityksesi tilanteen kautta kyseessä olevaa asiaa.

Mitä kurssilta saat?

Kurssilla paneudutaan brändin ytimen kiteytykseen. Peruspilaristoon, joka rakentaa brändin perustan, lähtien yrityksen tarkoituksesta, tavoitteesta ja tehtävästä aina asemointiin saakka. Kaikki kiteytetään lupaukseksi, joka toimii kompassina kaikelle toiminnalle ja jokaiselle yrityksen työntekijälle.

Kenelle kurssi on tehty?

Kurssi on tehty ihmisille, jotka haluavat

a) ottaa yritysbrändi pitävään otteeseen ja

b) tehdä yritysbrändistä aidon, vahvan kilpailukeinon ja erottautumistekijän.

Mikä tekee kurssista niin hyvän?

Yritysbrändin kehittämiseen saa menemään tolkuttomasti aikaa ja suhteettoman paljon euroja, mutta läheskään kaikilla yrityksillä ei ole siihen resursseja.

Tämä kurssi perustuu Brändin Kirkastus -työkaluun, joka on kehitetty nimenomaan PK-yritysten tarpeisiin. Työkalun ensimmäinen osio on brändin ytimen kiteytys. Siinä käsitellään tehokkaasti ne keskeiset asiat, joiden kautta hahmotetaan yrityksen historia ja tavoitteet, asiakkaat ja kilpailijat, ja sen jälkeen kiteytetään oleellisimmat asiat toiminnalliseksi ydinviestiksi.

Malli on hyväksi havaittu ja toimiva. Sen avulla on autettu reilun puolen sataa yritystä tekemään brändistä kilpailukeino ja lisäämään sen vetovoimaisuutta asiakkaille ja työntekijöille.

Verkkokurssi on tehty kompaktiin ja helposti omaksuttavaan muotoon, ja se on suunniteltu nimen omaan kiireisille markkinointi-ihmisille.

Bonusosiossa kerrotaan neljä vinkkiä, kuinka yritysbrändi tuodaan osaksi jokapäiväistä arkea yrityksessä.

Kurssin hinta on 495 € (+ alv)

Kurssin aikana voit esittää kysymyksiä minulle sähköpostitse!

Vastaan kysymyksiin 24 tunnin sisällä. Kysymykset voivat koskea mitä tahansa aiheeseen liittyvää.

Kurssin käytyäsi sinulla on valmiudet jakaa brändi-tietoutesi yrityksessänne!

Tästä seuraa monenlaista hyvää:

  • Osallistujilla on kurssin jälkeen yhteinen käsitys, mistä yritys tulee. Heillä on yhteinen näkemys, mihin ollaan matkalla ja yhteinen ymmärrys, miksi yrityksestä kannattaa olla ylpeä.

  • Kun on yhdessä pohdittu, mikä on yrityksen tarkoitus, olemassaolon peruste ja merkitys yhteisölle ja sen ihmisille, työntekijä kokee työnsä merkitykselliseksi.

  • Ihmiset kokevat olevansa osa suurempaa tarinaa. He tietävät, miksi ja kenelle heidän työllään on vaikutusta. He tietävät, mikä on yrityksen visio ja missio. Kaikki tämä lisää heidän sitoutuneisuuttaan ja motivaatiota tehdä työnsä hyvin.

  • Kurssin avulla tehdään yrityksestä tärkeä työntekijöille ja toisinpäin: jokaisesta työntekijästä tulee yrityksen avainhenkilö. Hehän ovat yrityksen kasvot. He ovat yhtä kuin yrityksen brändi.

  • Toiminnan yhdenmukaistuessa siitä tulee tehokkaampaa. Eri kohtaamisissa yrityksen brändi esiintyy johdonmukaisemmin. Yrityksestä tulee tunnistettavampi, näin asiakkaiden on helpompi erottaa se kilpailijoista.

  • Kun työntekijät saadaan innostumaan omasta yrityksestä, he kertovat siitä eteenpäin. Tämä näkyy esimerkiksi somepostauksissa ja muissa työntekijöiden omissa verkostoissa. Usein suositus – vaikka omasta työnantajasta – on parasta markkinointia.

Voit käyttää kurssin materiaalia sellaisenaan myös muille yrityksen työntekijöille ja sen avulla pitää neljä brändityöpajaa. Kurssiaineisto on käytettävissäsi 6 kuukautta.

Verkkokurssin sisältö:

Usein kysyttyjä kysymyksiä

  • Kurssi on tehty ihmisille, jotka haluavat tehdä brändistä kilpailukeinon.

    Kurssista on hyötyä kaikille ihmisille, joita brändi kiinnostaa ja jotka haluavat kehittää omaa tai asiakkaansa yritysbrändiä.

  • Eri aihealueita voi käydä läpi yksittäinkin, silloin niiden kesto on tietysti lyhyempi, kuin silloin jos sisältöä käydään läpi työpajana.

  • Videot ovat lyhyitä, muutamasta minuutista reiluun kahdeksaan minuuttiin. Videoissa alustetaan kutakin aihealuetta, kerrotaan esimerkkejä, annetaan ajattelemisen aihetta ja tehtäviä. Jos kurssia käytetään työpajojen runkona, kokonaispituuteen vaikuttaa tehtäviin ja niiden purkamisiin käytetty aika.

  • Ensimmäiset 11 osiota käsittelevät brändiä yleisesti ja niitä voi periaatteessa käydä läpi missä järjestyksessä haluaa. Brändin ytimen kiteytys eli osat 12-22 on hyvä käydä läpi järjestyksessä. Osa 23 on sitten bonusosio.

  • Kurssilla on tehtäviä, joiden tekemistä ja purkuja sekä niistä syntyvää keskustelua tietysti pitää jonkun koordinoida. Periaatteessa hän voi olla kuka tahansa, joka haluaa asiasta ottaa vastuun, ei tarvitse olla esimerkiksi yhtiön toimitusjohtaja. Jonkun täytyy tietysti myös kirjata asioita ylös.

  • Minä vastaan itse mielelläni kysymyksiin ja vastaanotan palautetta muutenkin. Parhaiten minut tavoittaa sähköpostitse: pekka.ruokolainen@happybrandingcompany.fi

Kokemukseni erilaisista yritys-, palvelu- ja tuotebrändeistä

Aloitin urani mainos- ja markkinointimaailmassa vuonna 1981, kun pääsin graafiseksi suunnittelijaksi Oulussa Mediamix-nimiseen mainostoimistoon. Parin vuoden jälkeen siirryin suunnittelijaksi Helsinkiin.

Sittemmin sain tehdä töitä muun muassa Kansallis-Osake-Pankille, Valtiokonttorille, Mallasjuomalle ja Arealle. Sen jälkeen esimerkiksi Metsäliitolle, Pepsille, Vaasanlaivoille, MEK:lle (Visit Finland), Kauppalehdelle, Saarioisille, Unileverille, Matkahuollolle, L&T:lle, Roclalle, Pandalle, Silver-veneille, Alfa Romeolle ja Järvi-Suomen Portille.

Viimeiset noin kymmenen vuotta olen ollut yrittäjänä ja saanut – todellakin SAANUT – toimia kymmenien PK-yritysten kanssa erilaisten brändien kehittämishankkeiden kautta.

Missioni on sytyttää kipinä asiakasyrityksessä ja puhaltaa siitä roihuava liekki. Sen liekin saa aikaiseksi organisaation ihmisten innostus oman yrityksensä brändin kehittäminen.

Verkkokurssi on yksi väline sen liekin sytyttämiseen.