Kysymyksiä ja vastauksia brändistä
Mikä on brändisekasotku?
Vastaus: Yhdellä sanalla sanottuna brändisekasotkussa brändi on sekaisin. Mielikuva siitä niin yrityksen sisällä kuin sen ulkopuolellakin on ristiriitainen, sekava, sotkuinen ja laaduton. Kaikin puolin ala-arvoista toimintaa, jossa kukaan ei ota yrityksen brändistä vastuuta.
Miten korjataan? Tehdään ryhtiliike Superbrändi-ohjelmalla, jossa brändi uudistetaan yhdessä kvartaalissa. Ymmärsit oikein: kolmessa kuukaudessa tehdään brändistä voimatekijä koko yritykselle.
Mitä maksaa? 3 x 5.000 € + alv.
Mikä on brändisyöppö?
Vastaus: Brändisyöppö on organisaatio, joka syö omaa brändiään. Tällaisessa yrityksessä yrityksen brändi ei merkitse yrityksen ihmisille mitään. He käyvät työssä vain ansaitakseen rahaa. Ja siksi brändi ei merkitse myöskään asiakkaille mitään.
Miten korjataan? Tehdään yrityksen brändi merkitykselliseksi ensin työntekijöille ja sitten asiakkaille Superbrändi-ohjelmalla. Se on kolmen kuukauden tehokuuri brändin voimaannuttamiseksi.
Mitä maksaa? 3 x 5.000 € + alv.
Mitä on brändivaje?
Vastaus: Brändivaje on sitä, että yrityksen sisäpiiriläisille (eli työntekijöille ja nykyisille asiakkaille) yrityksen brändi merkitsee huomattavasti enemmän kuin potentiaalisille asiakkaille.
Miten korjataan? Yksinkertaistetaan yrityksen viestintä kolmen kuukauden Superbrändi-ohjelmalla. Siinä brändi kirkastetaan ensin omalle porukalle ja sen jälkeen asiakkaille. Ohjelma tekee brändistä Superbrändin myös potentiaalisille asiakkaille.
Mitä maksaa? 3 x 5.000 € + alv.
Mikä on brändirikko?
Vastaus: Brändirikko on yrityksen puolitehoinen brändi, jossa sitä ei ole otettu käyttöön sen koko laajuudessaan. Se ontuu ja siksi yritys antaa koko ajan etumatkaa kilpailijoilleen.
Miten korjataan? Valjastetaan brändi täyteen tehoon koko organisaatioon Superbrändi-ohjelmalla. Tehdään siitä merkittävä ensin omalle porukalle ja sitten asiakkaille.
Kauanko kestää ja paljonko maksaa? Superbrändi-ohjelma kestää kolme kuukautta. Se maksaa 3 x 5.000 € + alv.
Mitä on brändisokeus?
Vastaus: Brändisokeus on sitä, että yritysjohto ei näe yrityksen brändiä sellaisena kuin miltä se ulospäin näyttää. Se on täysin ymmärrettävää, koska sen kanssa elää joka päivä ja sitä katsoo liian läheltä. Siksi kuva vääristyy ja on vajavainen. Brändisokeus on sama asia kuin brändikupla. Sana kuvaa hyvin tilannetta, jossa kuplassa olevat ihmiset eivät pysty näkemään sen ulkopuolelle.
Miten korjataan? Superbrändi-ohjelmassa yrityksen brändistä saa kokonaiskuvan oman organisaation, asiakkaiden ja kilpailijoiden näkökulmista katsottuina. Ohjelmassa brändi ensin kirkastetaan, sitten välitetään omalle porukalle ja asiakkaille ja sen jälkeen luodaan hoivaamisohjelma, jolla brändin faneista, heimosta pidetään huoli.
Kauanko kestää ja paljonko maksaa? Superbrändi-ohjelma kestää kolme kuukautta. Se maksaa 3 x 5.000 € + alv.
Mitä on brändin kirkastus?
Vastaus: Brändin kirkastus on brändin valjastamista kilpailukeinoksi. Se on eri asia kuin brändiuudistus, jossa muutetaan jo olemassa olevaa brändin ilmettä.
Kuinka brändin kirkastus tehdään? Paras ja tehokkain tapa on tehdä se kolmen kuukauden Superbrändi-ohjelmalla, jossa 1. brändi luodaan ja sen jälkeen 2. brändi välitetään työntekijöille ja asiakkaille. seuraava ja 3. vaihe on brändin hoivaaminen.
Kauanko kestää ja paljonko maksaa? Superbrändi-ohjelma kestää kolme kuukautta. Se maksaa 3 x 5.000 € + alv.
Miten brändiuudistus eroaa brändin kirkastuksesta?
Vastaus: Kuvitellaanpa, että brändi on henkilö. Brändiuudistus vastaa hänen stylistiltä saamaansa palvelua, kun taas brändin kirkastus vastaa personal trainerin palvelua. Stylisti keskittyy ulkoiseen olemukseen, PT kehittää ihmisen hyvinvointia kokonaisvaltaisesti.
Milloin on brändiuudistuksen paikka ja milloin on syytä tehdä brändin kirkastus? Brändiuudistus on paikallaan, kun huomataan, että brändin ilme ja olemus eivät vastaa tavoitteita. Brändin kirkastus taas sopii yritykselle, jossa brändistä halutaan tehdä vahva kilpailukeino ja lisätä vetovoimaisuutta potentiaalille asiakkaille ja työntekijöille.
Mikä olisi paras tapa tehdä brändin kirkastus? Superbrändi-ohjelma on kokonaisuus, jossa brändin ydin kiteyteään ensin lupaukseksi, jonka jälkeen brändi välitetään työntekijöille ja asiakkaille. Kolmas vaihe on brändin hoivaaminen. Tämä kaikki on mahdollista tehdä yhden kvartaalin aikana.
Mitä maksaa? 3 x 5.000 € + alv.
Mikä on yrityksen bränditehokkuusluku?
Vastaus: Bränditehokkuusluku ilmentää brändin kokonaisvaikuttavuutta. Luku saadaan Bränditehokkuusdiagnoosilla, jossa haastatellaan eri segmenttien edustajia brändin merkittävyydestä heille itselleen ja työhönsä.
Miksi luku kannattaa selvittää?
• Luku on selkeä mittari brändin tilasta: Saat konkreettisen luvun, jonka avulla voit seurata brändisi kehitystä.
• Diagnoosin avulla pystyy tunnistamaan vahvuudet ja heikkoudet: Näet, missä segmenteissä brändisi on vahva ja missä on parannettavaa.
• Päätöksenteon tuki: Diagnoosi auttaa sinua kohdentamaan markkinointitoimenpiteitä ja brändin kehittämistä oikein. Vältät turhilta kustannuksilta.
• Tarpeen arviointi Superbrändi-ohjelmalle: Bränditehokkuusluku auttaa selvittämään, olisiko yrityksellesi hyötyä Superbrändi-ohjelmasta, jonka avulla luot brändin, jolla on merkitystä.
Jos yrityksen bränditehokkuusluku on seitsemän, niin pitääkö olla huolissaan?
Vastaus: Ei pidä olla huolissaan, vaan päinvastoin, yrityksen johto voi olla vähintäänkin tyytyväinen!
Bränditehokkuusluku ilmentää brändin kokonaisvaikuttavuutta. Luku saadaan Bränditehokkuusdiagnoosilla, jossa haastatellaan eri segmenttien edustajia brändin merkittävyydestä heille itselleen ja työhönsä.
Segmenttejä on esimerkiksi nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat, työntekijät, alihankkijat ja myyntikanavat.
Diagnoosi antaa johdolle tietoa mutu-tuntuman sijaan. Kun asteikko on 1-10, luku välillä 1-4 merkitseen heikkoa bränditehokkuutta, 5-6 keskinkertaista, 7-8 hyvää ja 9-10 superbrändiä.
Kuinka bränditehokkuuslukua voi nostaa? Tekemällä brändistä merkittävä kaikissa segmenteissä. Yksi hyvä keino on Superbrändi-ohjelma. Siinä brändistä tehdään merkittävä ensin työntekijöille ja sen jälkeen muille segmenteille.
Mitä maksaa? 3 x 5.000 € + alv.