Näin teet yrityksestäsi vetovoimaisen asiakkaille ja työntekijöille

Brändin ytimen kiteytys -verkkokurssi on helppo ja yksinkertainen tapa kirkastaa yrityksen brändi ja selkeyttää viestintää sisäisesti ja ulkoisesti.

Kurssin avulla yritysbrändistä tulee vahva kilpailukeino, joka innostaa henkilöstöä ja auttaa asiakkaita erottamaan yritys kilpailijoista.

Tällä videolla kerron lyhyesti, mistä on kyse

Yli 40 vuoden kokemus puristettu neljäksi brändityöpajaksi.

Kurssi sopii kaikille: sitä voi opiskella itsenäisesti yksinään tai sen avulla yritys voi pitää sisäisiä brändityöpajoja.

  • 1. Aluksi

    2. Internet taskussa muutti kaiken

    3. Mikä ihmeen brändi

    4. Brändin monta ulottuvuutta

    5. Brändit arjessa

    6. Erilaisia brändistrategioita

    7. Yrityksissä ostopäätös on ryhmätyötä

    8. Brändi on monen tekijän summa

    9. Brändillä on ainakin kaksi tärkeää tehtävää

    10. Yritysbrändin rakentaminen alkaa aina yrityksen sisältä

    11. Jokaisesta työntekijästä voi tulla brändilähettiläs

  • 12. Brändin ytimen kiteytys

    13. Tarkoitus

    14. Visio eli yrityksen tavoite

  • 15. Missio eli yrityksen tehtävä

    16. Strategia eli yrityksen menestystekijät

    17. Arvot

    18. Asiakkaat

  • 19. Kilpailijat

    20. Asemointi

    21. Lupaus

    22. Lopuksi

  • Näin jalkautat brändin arkeen: Neljä käytännön vinkkiä

Mitä hyötyä kurssista on yrityksellesi?

  • Osallistujilla on kurssin jälkeen yhteinen käsitys, mistä yritys tulee. Heillä on yhteinen näkemys, mihin ollaan matkalla ja yhteinen ymmärrys, miksi yrityksestä kannattaa olla ylpeä.

  • Kun on yhdessä pohdittu, mikä on yrityksen tarkoitus, olemassaolon peruste ja merkitys yhteisölle ja sen ihmisille, työntekijä kokee työnsä merkitykselliseksi.

  • Ihmiset kokevat olevansa osa suurempaa tarinaa. He tietävät, miksi ja kenelle heidän työllään on vaikutusta. He tietävät, mikä on yrityksen visio ja missio. Kaikki tämä lisää heidän sitoutuneisuuttaan ja motivaatiota tehdä työnsä hyvin.

  • Kurssin avulla tehdään yrityksestä tärkeä työntekijöille ja toisinpäin: jokaisesta työntekijästä tulee yrityksen avainhenkilö. Hehän ovat yrityksen kasvot. He ovat yhtä kuin yrityksen brändi.

  • Toiminnan yhdenmukaistuessa siitä tulee tehokkaampaa. Eri kohtaamisissa yrityksen brändi esiintyy johdonmukaisemmin. Yrityksestä tulee tunnistettavampi, näin asiakkaiden on helpompi erottaa se kilpailijoista.

  • Kun työntekijät saadaan innostumaan omasta yrityksestä, he kertovat siitä eteenpäin. Tämä näkyy esimerkiksi somepostauksissa ja muissa työntekijöiden omissa verkostoissa. Usein suositus – vaikka omasta työnantajasta – on parasta markkinointia.

Kurssin hinta on 790 € + alv.

Verkkokurssin sisältö:

Usein kysyttyjä kysymyksiä

  • Kurssista on hyötyä kaikille ihmisille, joita brändi kiinnostaa ja jotka haluavat kehittää omaa tai asiakkaansa yritys brändiä.

    Mutta ensisijaisesti kurssia tehdessäni ajattelin PK-yrityksiä, joilla on henkilöstöä yli kymmenen henkeä. Mitä useampi ihminen yrityksessä saadaan joko välittömästi tai välillisesti käymään läpi kurssin sisältöä, sen suurempi hyöty kurssista saadaan.

  • Kurssin voi käydä yksittäinkin, mutta parhaimman hyödyn siitä saa ryhmissä. Kurssilla on tehtäviä, joita on hyvä pohtia ensin ryhmissä ja sen jälkeen keskustella asioista koko porukan kanssa ja vetää johtopäätökset keskustelusta.

  • Eri aihealueita voi käydä läpi yksittäinkin, silloin niiden kesto on tietysti lyhyempi, kuin silloin jos sisältöä käydään läpi työpajana.

  • Videot ovat lyhyitä, muutamasta minuutista reiluun kahdeksaan minuuttiin. Pelkkien videoiden yhteenlaskettu kesto on vain noin 1,5 tuntia. Videoissa alustetaan kutakin aihealuetta, kerrotaan esimerkkejä, annetaan ajattelemisen aihetta ja tehtäviä. Jos kurssia käytetään työpajojen runkona, kokonaispituuteen vaikuttaa tehtäviin ja niiden purkamisiin käytetty aika.

  • Ensimmäiset 11 osiota käsittelevät brändiä yleisesti ja niitä voi periaatteessa käydä läpi missä järjestyksessä haluaa. Brändin ytimen kiteytys eli osat 12-22 on hyvä käydä läpi järjestyksessä. Osa 23 on sitten bonusosio.

  • Kurssilla on tehtäviä, joiden tekemistä ja purkuja sekä niistä syntyvää keskustelua tietysti pitää jonkun koordinoida. Periaatteessa hän voi olla kuka tahansa, joka haluaa asiasta ottaa vastuun, ei tarvitse olla esimerkiksi yhtiön toimitusjohtaja. Jonkun täytyy tietysti myös kirjata asioita ylös.

  • Minä vastaan itse mielelläni kysymyksiin ja vastaanotan palautetta muutenkin. Parhaiten minut tavoittaa sähköpostitse: pekka.ruokolainen@happybrandingcompany.fi

Kokemukseni erilaisista yritys-, palvelu- ja tuotebrändeistä

Aloitin urani mainos- ja markkinointimaailmassa vuonna 1981, kun pääsin graafiseksi suunnittelijaksi Oulussa Mediamix-nimiseen mainostoimistoon. Parin vuoden jälkeen siirryin suunnittelijaksi Helsinkiin.

Sittemmin sain tehdä töitä muun muassa Kansallis-Osake-Pankille, Valtiokonttorille, Mallasjuomalle ja Arealle. Sen jälkeen esimerkiksi Metsäliitolle, Pepsille, Vaasanlaivoille, MEK:lle (Visit Finland), Kauppalehdelle, Saarioisille, Unileverille, Matkahuollolle, L&T:lle, Roclalle, Pandalle, Silver-veneille, Alfa Romeolle ja Järvi-Suomen Portille.

Viimeiset noin kymmenen vuotta olen ollut yrittäjänä ja saanut – todellakin SAANUT – toimia kymmenien pk-yritysten kanssa, erilaisten brändien kehittämishankkeiden kautta.

Missioni on sytyttää kipinä asiakasyrityksessä ja puhaltaa siitä roihuava liekki. Sen liekin saa aikaiseksi organisaation ihmisten innostus oman yrityksensä brändin kehittäminen.

Verkkokurssini on yksi väline sen liekin sytyttämiseen.