Brändistä ikoniksi: Lapland Hotels (osa 1)

Lapland Hotels on Suomen suurin yksityinen toimija matkailu- ja majoitusliiketoiminnassa. Yhtiöllä on 19 hotellia, joista 14 Lapissa sekä kaupunkihotellit Helsingissä, Tampereella (2 kpl), Kuopiossa ja Oulussa. Yhdessä sisaryhtiönsä Lapland Safariksen sekä sisar-hiihtokeskustensa kanssa konserni työllistää parhaimmillaan vuoden aikana noin 1 700 henkilöä, joista osa kausityöntekijöitä.

Lapland Hotels tarjoaa kokonaisvaltaisen ja harvinaisen hyvin johdetun brändielämyksen. Sain tilaisuuden kysyä toimitusjohtaja Ari Vuorentaustalta, miten brändiä kehitetään ja johdetaan perheyrityksessä kilpailulla alalla.

Ari Vuorentausta kertoo:

” Myynti ja markkinointihenkisyys on minulla ollut siellä taustalla opiskeluista lähtien. Opiskelin kauppakorkeakoulussa kansainvälistä kauppaa ja markkinointia ulkomaankaupan ohjelmassa ja ajauduin pyörittämään kesätöinä lomakeskuksia ja leirintäalueita.

Lapland Hotelsilla olen ollut nyt seitsemäntoista vuotta. Tänne tulin myynnistä, markkinoinnista ja hotellitoiminnasta vastaavaksi johtajaksi. Toimitusjohtajan nimikkeellä olen ollut tässä jo aika kauan.

 

Tarina

Yritys on perustettu 1965 ja omistus on nyt siirtynyt kolmannelle sukupolvelle.

Nykyisen perheenpään Pertti Yliniemen isä Arvo perusti yrityksen rakentamalla Olokselle yhden hissin ja kahvion. Seuraavaksi kahvion yhteyteen rakennettiin joitain huoneita. Kahdeksankymmentäluvun lopulla Pertti – koulutukseltaan lääkäri ja lähes valmis kirurgi – meni auttamaan isäänsä yhden talven yli ja jäi sitten sille tielle. Hän on rakentanut nykyisen monialakonsernin.

Lapland Hotels -brändi tuli alun perin yrityskaupan kautta nykyiselle omistajaperheelle.

Yritys on ollut kasvuhakuinen 2000-luvun alkupuolelta lähtien.

Lapissa kansainvälisen matkailun kasvu on pohjautunut vahvasti Lapin ohjelmapalveluihin. Niinpä hotellien lisäksi yrityskokonaisuuteen on hankittu lisäksi Lapland Safaris ja muutama hiihtokeskus. Lapland Safaris on nimenomaan se ydin kansainvälisten asiakkaiden houkuttelussa. Teemme isoille kansainvälisille asiakkaille yhdessä kokonaisvaltaisia paketteja, joissa on ohjelmat, majoitukset ja kaikki yhdessä. Ruoka on ollut aina myös tärkeässä roolissa.

  

Brändi ja kaupungit

Brändin vahva kehittäminen lähti liikkeelle kaupunkeihin mennessämme. Silloin jouduimme aidosti pohtimaan mikä brändin sisältö on, mitä haluamme olla ja miten rakennamme tuotteen kaupunkiympäristöön.

Seitsemän vuotta sitten perustaessamme ensimmäiset kaupunkihotellimme Ouluun ja Tampereelle, syntyi se selkeä, tunnistettava dna, josta Lapland Hotels -brändi tänä päivänä tunnetaan. Se työ on toiminut ohjaavana elementtinä.

Ruokatuote ja palvelu ovat meillä vahvassa roolissa. Siellä pohjalla arvoina ovat aina olleet yrittäjyys, lämminhenkisyys ja mutkattomuus.

Tältä pohjalta pyrimme samanlaiseen asiakaskokemukseen kohtaamisissa, ollaan sitten missä päin hyvänsä.

Kun ajattelee sisustustamme, niin niihin ensimmäisiin kaupunkihotelleihin Ouluun ja Tampereelle luotiin se tunnistettava ilme ja olemus. Se on ollut pohjana, kun olemme avanneet uusia kaupunkihotelleja. 

Ennen kaupunkihotellejamme olimme olleet Lapin kirkkaissa ja raikkaissa väreissä – keltainen, punainen ja sininen – mutta sitten pohdimme, että ei me ihan tällaisena voida näyttäytyä kaupungeissa, joissa ympäristö ja asiakaskunta on hieman erilaista, se ei toimisi. Halusimme hieman modernimman ilmeen, ja näin syntyi nykyinen Lapland Hotels värimaailma.

  

Brändin johtaminen

Perustana meillä on missio ja arvot.

Missiomme on: ”Share The True Spirit of Lapland”. Arvoissa ovat ”Sielu Lapissa” ja ”Asiakasta varten”. Näiden ympärille rakennamme asiakaskokemustamme ja brändiämme.

Moderni lappilaisuus, mutkaton laadukkuus, lämminhenkisyys…, nämä adjektiivit liittyvät arvoihin ja tältä pohjalta haluamme määritellä myös ilmettä ja äänensävyämme.

Olen itse vahvasti mukana brändityössä, pyrin osaltani pitämään huolta, että toimimme mahdollisimman linjakkaasti. Markkinoinnista vastaavamme Milla Haapanen vie käytännössä mainostoimistojen ja viestintätoimistojen kanssa brändikommunikaatiotamme eteenpäin.

Kaupunkihotelleista vastaava aluejohtajamme Leena Turunen on ollut myös isossa roolissa brändin kehittämisessä.

Kun brändiä viestitään sisäisesti, niin HR-osasto on mukana miettimässä. henkilöstöpäällikkömme Taru Tahvanaisen johdolla.

Lapland Hotelseissa meillä on paljon kausityöntekijöitä pohjoisessa, kaikkinensa palkkaa saa noin 900 henkeä vuodessa. Kokonaisuudessa, jossa mukana myös Lapland Safaris ja hiihtokeskukset, meitä on noin 1700 eri ihmistä vuoden mittaan.”

Pekka Ruokolainen

Entrepreneur, brand consult and designer.

Previous
Previous

Perheyrityksen brändi on kuin villasukka

Next
Next

Brändivaje tappaa myyntisi